Thuiszorg afgeserveerd door PvdA-wethouder Florijn

6 september 2012

Thuiszorg afgeserveerd door PvdA-wethouder Florijn

Overal in de stad maken werkgevers, klanten en werknemers in de thuiszorg zich zorgen over de nieuwe aanbestedingen. Comité 'Wij zijn de thuiszorg Rotterdam' bood de raad vandaag meer dan 10.000 handtekeningen aan

JosineDe SP-fractie vroeg daarom vandaag in een spoeddebat wethouder Florijn een aantal toezeggingen te doen. SP-raadslid Josine Strörmann: "Ik wilde weten of de wethouder kan garanderen dat na de aanbesteding de thuiszorgmedewerkers een behoorlijk loon krijgen, in FWG 15, en dat cliënten van de thuiszorg hun oude hulp kunnen houden. Helaas bleef de wethouder erg vaag en dus vroeg ik de raad en de wethouder om de aanbestedingen dan maar te stoppen. Dus gewoon opnieuw beginnen met betere uitgangspunten."

Het debat verliep zeer teleurstellend; een groot deel van de gemeenteraad vindt het wel best hoe het nu gaat en maakt zich geen zorgen. PvdA-wethouder Florijn bleef de schuld van de loonsverlagingen bij de werkgevers leggen. Florijn kon ook niet vertellen hoe voorkomen kon worden dat mensen nu afscheid moeten nemen van hun vertrouwde hulpen. Strörmann: "De wethouder kan kletsen wat hij wil, maar in zijn eigen stukken schrijft hij dat FWG 10 een goed uitgangspunt is voor het loon van de thuiszorgmedewerkers!"

Comité 'Wij zijn de thuiszorg Rotterdam' in het stadhuis met meer dan 10.000 handtekeningen