SP’er Saïd Afalah gewaardeerde Kamerkandidaat

9 september 2012

SP’er Saïd Afalah gewaardeerde Kamerkandidaat

‘Wat hebben wij aan jullie?’ Dat wilden de leden van de Marokkaanse vereniging Ettaouhid (Eenheid) weten van de politici van SP, GroenLinks en de PvdA. De Rotterdamse SP-kandidaten Saïd Afalah en Leo de Kleijn togen daarom naar een debat. Over thema’s die minder op tv komen, maar voor veel Nederlanders wel van belang zijn.

‘Sommige moslims vinden stemmen tegen het geloof,’ zegt debatleider Salman Khabireh, ‘of ze stemmen niet, omdat ze denken dat er toch wel beslissingen genomen worden die niet goed zijn voor moslims.’ Maar de leden van Ettaouhid vinden het belangrijk om te stemmen. Voor hen betekent islam ook meepraten en medezeggenschap in de samenleving.

Saïd Afalah bij Ettaouhid
Saïd Afalah: 'Op discriminatie moeten maatregelen volgen'

Waarom, wil Khabireh weten, kozen de debaters voor de politiek? SP’er Saïd Afalah kwam als 16-jarige naar Nederland. ‘Jarenlang, ontdekte ik toen, had mijn vader in een schuurtje achter de kassen gewoond. Hij had daar nog nooit over gesproken.’ Afalah was geschokt te zien hoe een hele generatie gastarbeiders was gebruikt en aan hun lot waren overgelaten. ‘De SP komt op voor rechten van mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt. De SP voert samen met hen actie voor hun rechten en voor respect. Actie maakt mensen zichtbaar, geeft ze een stem. Dat is wat me heeft gegrepen. En daarom wil ik mijn partij in mijn gemeenschap bekend maken.’

Werk moet lonen
‘Niet-westerse allochtonen’ zijn drie keer zo vaak werkloos als autochtone Nederlanders. De crisis treft werknemers in de zwakste posities. Afalah: ‘Dit kabinet heeft van Nederland één groot uitzendbureau gemaakt. Flexwerk is in trek. De SP vindt: werk moet weer lonen en zekerheid bieden. We gaan malafide uitzendbureaus aanpakken en het flexwerk terugdringen. Ook moet er harder opgetreden worden tegen discriminatie. Wanneer Albert Heijn To Go-filialen weigeren Marokkanen aan te nemen, moeten daar maatregelen op volgen.’ Ook de gelijke behandeling van Islamitisch onderwijs en het bestrijden van onderadvisering van allochtone leerlingen (‘laat hem eerst VMBO doen, Havo/VWO is te hoog gegrepen’) helpen om iedereen een eerlijke kans te geven.

Er is onder de bezoekers veel waardering voor de SP-steun aan en actieve SP-solidariteit met de Palestijnen die onder illegale bezetting leven. ‘Help ons aan een linkse meerderheid,’ hielden alle drie partijen Ettaouhid voor. ‘Dan kunnen we echt iets veranderen.’ Dat er binnen links ook nog wat te kiezen valt, werd wel duidelijk door het sterke optreden van Afalah en De Kleijn.

Dichters voor Gaza