Kindvriendelijk buurten in Noord

3 september 2012

Kindvriendelijk buurten in Noord

De Rottterdamse SP-fractie, inclusief SP-Tweede Kamerkandidaat Leo de Kleijn, ging buurten bij speeltuinen, speelplekjes en het speelterrein van BSO De Klimop. Hoe staat het met de kindvriendelijkheid van verschillende buurten?

SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn woont al dertig jaar in Noord, zijn kinderen groeiden er op, ze speelden er en gingen er naar school. Samen met SP-raadslid Josine Strörmann ging hij vandaag uitzoeken hoe het nu staat met de kindvriendelijkheid.

Twee speelplekken bij de Zwaanshals in het Oude Noorden werden bezocht. Hier worden de toestellen goed onderhouden en de speelplaatsen zijn schoon. Er is veel sociale controle vanuit de buurt. Een voorbeeld hoe het goed kan gaan dus, volgens bewoonster Tineke Immerzeel. De gemeente doet zijn werk en de bewoners houden elkaars kinderen in de gaten.

leo en josine op de schommel
Josine en Leo op de schommel in het Oude Noorden

In Schiebroek spraken ze met Joyce Boevee. Zij maakt zich sterk voor meer speelplekken en speeltoestellen in de buurt. Er zijn er te weinig en te ver verspreid over de buurt. Ze is dan ook een handtekeningenactie gestart. Joyce is actief op verschillende fronten. Ze is in onderhandeling met verschillende deelgemeenten over de verbetering van speeltuinen en meer speelplekken. In Schiebroek, in Delfshaven maar ook in het centrum van Rotterdam. De SP steunt haar hierin.

Speeltuin
De SP-raadsleden in gesprek met Joyce. Na een flinke wandeling vanaf haar huis naar de speeltuin.

Speeltuin Het Noorden is een oude bekende van de SP-fractie. De fractie werd dan ook hartelijk ontvangen. Er is vier jaar geleden veel actie gevoerd voor het behoud van de speeltuin. De SP steunde de acties van harte. Die strijd is gestreden, de speeltuin bestaat inmiddels 75 jaar. Zondagmiddag 16 september wordt dat met een groot feest uitgebreid gevierd. Iedereen is van harte welkom.
Natuurlijk is het niet allemaal koek en ei. Zeker als het gaat om het behoud van de vrijwilligers of de ID-ers. De subsidie voor de speeltuin in 2013 is gewaarborgd, maar zo is er ook nog een plan van de gemeente (OBR) om een kostendekkende huur in te voeren. Dat wil zeggen dat de huur van een symbolisch bedrag van 75 euro naar 44.000 euro kan stijgen. ''Van de gekke natuurlijk'', vinden de SP-ers.

Speeltuin het Noorden
In gesprek met voorzitter Jan Akkermans van speeltuin Het Noorden

Tenslotte bezocht de fractie de Openbare Basischool De Klimop in de Provensiersbuurt. Een school met maar zestig leerlingen en een hele mooie speelwildernis. Toegankelijk voor alle kinderen tot 12 jaar in de buurt. Directrice Hetty Horeweg vertelde dat ze de ID-ers ook enorm gaat missen.

SP-raadslid Josine Strörmann gaat deze week nog een poging doen in de gemeenteraad om de ID-banen in de speeltuinen van Rotterdam te redden.

Speelplek de Klimop
Het speelterrein van De Klimop, geheel vrijwillig door een architect ontworpen