Leo de Kleijn: Voorzieningen moeten op orde blijven

30 augustus 2012

Leo de Kleijn: Voorzieningen moeten op orde blijven

Als het aan SP-kandidaat Leo de Kleijn (no. 19) ligt, dan zorgt het rijk ervoor dat gemeentes voldoende geld krijgen om hun voorzieningen op peil te houden. Het gaat dan om zaken als ouderen- en jongerenwerk, de ondersteuning van bewonersorganisaties en het openhouden van bibliotheken. Dit stelde hij dinsdag in het verkiezingsdebat in Het Lispunt in het oude Noorden.

vragen uit de zaal

Het debat, georganiseerd door de gezamenlijke bewonersorganisaties in Noord, ging vooral over zaken die de bewoners zelf hadden aangedragen. Zaken die spelen in de wijk, maar die zeker ook samenhangen met wat er in Den Haag gebeurt. Zo merken de bewoners aan den lijve dat het opbouwwerk en de buurtagent door bezuinigingen verdwenen zijn. En ook de bibliotheek heeft z'n deuren moeten sluiten. De verschillende bewonersorganisaties geven aan goed in staat te zijn samen te werken, maar een minimum aan betaalde krachten zal toch nodig blijven om de bewoners in hun plannen te ondersteunen. De Kleijn erkent dit: 'Het is mooi als er door samenwerking bespaard kan worden. Maar dat zou het eindresultaat moeten zijn en niet het beginpunt omdat alles wegbezuinigd wordt.'

Leo de Kleijn aan het woord

Zorg was er ook over de onduidelijkheid over het verdwijnen van de deelgemeentes. De politieke partijen in Noord en de bewoners weten elkaar over het algemeen goed te vinden. Zo is er gezamenlijk opgetrokken bij de herinrichting van het Proveniersplein bij het Centraal Station, tot ieders tevredenheid. Leo de Kleijn hekelt het dan ook dat wethouder Karakus (PvdA) een streep heeft gezet door de plannen. 'Dit gebeurt in uitzonderlijke situaties en juist omdat hier zo goed is samengewerkt had dat nooit mogen gebeuren'.
De Kleijn weet nog niet wat er met de deelgemeentes gaat gebeuren. De SP pleit al jaren voor niet-politieke-partijgebonden wijkraden die verregaande zeggenschap en middelen krijgen om de eigen wijk in te richten. 'Maar wat voor systeem er in 2014 ook wordt voorgesteld, het rijk moet er altijd voor zorgen dat gemeentes voldoende geld krijgen om de eigen voorzieningen in stand te houden.'

napraten met bewoners