SP-motie over inspraak wijkbudget aangenomen

5 juli 2012

SP-motie over inspraak wijkbudget aangenomen

Tijdens de bespreking van het Stadsinitiatief vandaag in de gemeenteraad is een motie van SP en GroenLinks om Rotterdammers meer zeggenschap te geven over de besteding van het lokale gemeenschapsgeld aangenomen.

Leo de KleijnDe SP wil dat Rotterdammers niet alleen inspraak krijgen bij speciale projecten zoals de Groene Duimen, het Rotterdam Idee en het huidige Stadsinitiatief, maar juist ook over het reguliere wijkbudget. SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn: ''Vormen van zogenaamd participatief budgetteren, zoals dat al sinds 1989 in de Zuid-Braziliaanse stad Porto Alegre en honderden steden in navolging over de hele wereld worden toegepast, zijn zeer succesvol gebleken. Waarom zou dat in Rotterdam niet kunnen?'

De motie werd aangenomen. Leefbaar Rotterdam en VVD stemden tegen. Het college gaat onderzoeken hoe participatief budgetteren in Rotterdam vorm kan krijgen en werkt drie thematische pilots uit voor verschillende Rotterdamse wijken.