Poging SP redding ID- en WIW-banen gestrand

6 juli 2012

Poging SP redding ID- en WIW-banen gestrand

De SP diende vandaag een motie in om de ID-banen te redden tijdens de behandeling van de Kaderbrief (de plannen voor volgend jaar) in de raad. Begin volgend jaar ontvangen vele ID’ers en WIW’ers hun ontslagbrief, sommigen dit jaar nog.

JosineSP-raadslid Josine Strörmann:''Deze mensen hebben nu een nuttige baan. Ontslag vindt de SP zeer ongewenst, het zal zorgen voor meer werklozen in Rotterdam. Veel speeltuinen zullen gesloten worden. Scholen komen zonder conciërges te zitten, culturele en zorg- en welzijninstellingen zonder belangrijke ondersteuning.'' De SP diende daarom een motie in om de huidige banen te redden. De motie haalde het niet. Leefbaar Rotterdam en GroenLinks stemden voor, de PvdA stemde tegen.

De afbouw van het participatiebudget wordt misschien wel minder of zal in het geheel niet plaatsvinden en de natuurlijke uitstroom van ID’ers en WIW’ers, gezien de gemiddelde leeftijd van deze mensen, zal aanzienlijk zijn. Daarom was het volgens de SP-fractie beter de ID subsidies en WIW inleenvergoedingen het komende jaar door te blijven betalen en proberen, in overleg met werkgevers en betrokkenen, deze mensen naar een andere baan te begeleiden. Ook wilde de SP met de motie ID’ers en WIW’ers zoveel mogelijk in dienst houden bij hun huidige werkgevers of inleners.

Tenslotte wilde de SP dat het college regelmatig aan de raad rapporteert hoeveel ID- en WIW’ers uit de regelingen gestroomd zijn. SP raadslid Josine Strörmann: ''Dan konden we bij de behandeling Kaderbrief van 2014 in samenspraak met de raad besluiten of de eerder voorgenomen afbouw van de loonsubsidiering nog nodig waren.''

Een motie van SP en GroenLinks voor een tweede onderhandeling voor ID-ers op scholen werd aangenomen.