SP: Geen kinderen op straat zetten

21 juni 2012

SP: Geen kinderen op straat zetten

Het aantal uithuiszettingen is afgelopen jaar flink gestegen in Rotterdam. In een artikel van het AD (21 juni) werd gesproken over het groeiende aantal uithuiszettingen bij woningcorporatie Woonbron. De SP heeft uit anonieme bronnen begrepen dat alleen al in de maand mei van dit jaar in de deelgemeente Charlois twintig uithuiszettingen hebben plaats gevonden. Het gaat veelal om gezinnen met kinderen. De SP vindt deze berichten zeer verontrustend en stelt hierover schriftelijke vragen aan het Rotterdamse College van B&W.

JosineDe SP heeft geprobeerd de werkelijke aantallen van huisuitzettingen te achterhalen via de Lokale Zorgnetwerken, die op hun beurt verwezen naar het Rotterdamse college van B&W. De SP wil het exacte aantal huisuitzettingen weten per deelgemeente en hoeveel gezinnen met kinderen het betreft. Ook wil de partij de oorzaak van het stijgende aantal huisuitzettingen weten.

SP-raadslid Josine Strörmann:''Er is een convenant met woningbouwcorporaties hierover, je begint je wel af te vragen of deze nog functioneert. Maar er zijn natuurlijk ook particulieren die gezinnen op straat zetten of mensen die hun koopwoning niet meer kunnen betalen en hun huis uit moeten, ook daar wil ik het aantal van weten. Rotterdam moet natuurlijk zo veel mogelijk proberen uithuiszetting van gezinnen met kinderen te voorkomen. Kinderen op straat zetten is inhumaan''. Tenslotte wil de SP een antwoord op de vraag of er genoeg opvang is voor de uit huis gezette gezinnen.