Rotterdam op XVIIIde SP-congres: Geen kind in de cel!

6 juni 2012

Rotterdam op XVIIIde SP-congres: Geen kind in de cel!

Op het afgelopen XVIII SP-congres in Breda was de afdeling Rotterdam met 39 afgevaardigden ruim vertegenwoordigd. Het congres nam een door de afdeling ingediende motie aan die oproept om de acties van Een Ander Joods Geluid en anderen rondom Palestijnse kinderen in Israëlische detentie zowel in als buiten het parlement volop te ondersteunen. Daarnaast doet de motie een beroep op de Nederlandse regering om in haar contacten met Israël deze eenzame opsluiting van kinderen scherp te veroordelen en te pleiten voor een totaalverbod hiervan.

Blij was de afdeling Rotterdam met de toezegging dat er een notitie komt over de uitwerking van de ideeën van de SP over democratisering van de economie. Ook nam de congrescommissie de motie over die oproept om de betrokkenheid te stimuleren van ‘alle organisaties in Nederland waarvan de belangen en ideeën botsen met het neoliberalisme’. Steun was er tenslotte voor de oproep aan de partij om zowel landelijk als lokaal voorop te blijven lopen voor internationale samenwerking, voor vrede en naleving van mensenrechtenverdragen.

Emile Roemer hield een inspirerende toespraak, waarin hij de vloer aanveegde met de zegeningen van de vrije markt. Slechtere voorzieningen tegen een hogere prijs, en dat allemaal onder het mom van de vrijheid, zegt Roemer. 'Mensen die echt vrij willen zijn, willen hun vrijheid juist delen met een ander, want samenleven doe je niet alleen.'

Muzikale ontvangst van de SP-huisband Spic 'n Span

Rotterdamse congresafgevaardigden warmen zich na de inschrijving in het ochtendzonnetje...

...en dan de afgeladen, volle zaal in van het Chassé-theater in...