Huishoudelijke verzorging goed verzorgen

7 juni 2012

Huishoudelijke verzorging goed verzorgen

Er moet, per april 2013, weer een nieuwe aanbesteding komen voor de huishoudelijke verzorging. SP heeft grote bezwaren tegen de aanbesteding van de huishoudelijke verzorging (HV) zoals die nu voorgesteld wordt.

JosineHet college wil de percentuele verhouding HV1 (simpele verzorging) en HV2 (duurdere, complexe verzorging) op 85/15 zetten. De SP, maar ook aanbieders van thuiszorg en diverse experts, vinden dit een weinig realistische verhouding. SP-raadslid Josine Störmann:''Niet alleen ligt de landelijke verhouding scheef maar juist in een stad als Rotterdam met veel multiproblematiek, is dit van de gekke.'' De SP-fractie dient daarom samen met Groenlinks een motie om de percentages op 60/40 te zetten. Zodat iedereen de zorg krijgt die hij of zij nodig heeft.

De SP wil ook een fatsoenlijk loon voor huishoudelijk verzorgenden. Het college wil hen in schaal 10 plaatsen. Minimaal schaal 15 en voor complexe verzorging minimaal schaal 25, wat de SP betreft. De werkgever moet geld overhouden voor kwaliteitsverbetering en de werkers moeten goed betaald worden.

Het college wil de gemiddelde uren van de HV van drie naar twee uur per week. Wat opgevangen moet worden door mantelzorg en vrijwilligerswerk en dingen zoals strijk- en boodschappen services. Onduidelijk is of dat in april 2013 allemaal wel geregeld is en hoe dat betaald moet worden door de klant. De SP stelt dan ook voor dit een jaar uit te stellen om te kijken hoe alles functioneert en dan pas te kijken of ze met minder uren toekunnen. De SP wil ook een onafhankelijke klachtenmogelijkheid voor alle individuele voorzieningen en criteria waaraan de communicatie en begeleiding van klanten, in het proces naar de nieuwe werkwijze, moeten voldoen.