Drie Rotterdammers op landelijke kandidatenlijst SP

7 juni 2012

Drie Rotterdammers op landelijke kandidatenlijst SP

De landelijke kandidatenlijst van de SP voor de komende verkiezingen voor de Tweede Kamer telt drie Rotterdammers. De eerste is – op nummer 19 – de huidige fractievoorzitter in de Rotterdamse raad, Leo de Kleijn. Op nummer 20 staat Ike Teuling, momenteel campagneleider bij Greenpeace. Saïd Afalah, organiser bij de FNV, sluit de rij op plaats 48. SP-afdelingsvoorzitter Diederik Olders is tevreden: 'Leo, Ike en Saïd draaien al langer stevig mee in onze afdeling. Ik heb ze leren kennen als toegewijde, kundige, hardwerkende mensen die een prima bijdrage aan de partij in de Tweede Kamer kunnen gaan leveren.'

Leo de KleijnLeo de Kleijn (1958) is ICT-medewerker bij de Lindenhof, een instelling voor de jeugdhulpverlening. Hij is de huidige fractievoorzitter in de Rotterdamse gemeenteraad. Hij is tevreden met zijn plaats op de lijst: 'In Rotterdam hebben we te maken met vele problemen – ik noem de bezuinigingen die vooral de armste Rotterdammers treffen – die eigenlijk een oorzaak zijn van de landelijke politiek. Door een stap naar de Kamer kan ik de problemen beter bij de bron aanpakken.'

Ike TeulingIke Teuling (1982) is energiedeskundige en chemicus. Tot voor kort was ze werkzaam bij Greenpeace als de campagneleider tegen kernenergie. Haar werkterrein bestreek hierdoor vele landen en steden, waaronder het door een kernramp geplaagde Fukoshima. Teuling: 'Ik wil graag het groene, duurzame geluid van de SP sterker naar voren brengen. We hebben maar een aarde, en daar moeten we – en kunnen we! – duurzaam mee omgaan. Dat is niet voor geitenwollensokken maar van levensbelang!'

Said AfalahSaïd Afalah (1972) is organiser bij FNV Bondgenoten. Mede onder zijn leiding staakten honderden schoonmakers in de regio en dwongen zo betere arbeidsvoorwaarden, en vooral respect, af. Afalah: 'De schoonmakers hebben ruimschoots bewezen dat je je zaak kan winnen, als je je onderling maar organiseert. Dit soort geluiden van de werkvloer wil ik ook in de Tweede Kamer laten doorklinken.'