Samen in hetzelfde schuitje

26 april 2012

Samen in hetzelfde schuitje

Het Havenmuseum zit in zwaar weer. Voor veel onmisbare werknemers, veel ID-ers, WSW-ers en WiW-ers houdt het op. Hierdoor en de onlangs aangekondigde halvering van het budget voor het Havenmuseum in het cultuuradviesplan van de RRKC, wordt het voortbestaan van het Havenmuseum bedreigd. En dat in een stad met een wereldhaven. De SP-fractie kwam buurten bij het Havenmuseum aan de Leuvehaven.

De SP-fractie werd ontvangen door een grote groep medewerkers van het Havenmuseum. Het Havenmuseum telt 41 zeer enthousiaste medewerkers en meer dan 200 vrijwilligers. Veel medewerkers werken er via een regeling; WIW, ID, WGI, WSW, sommigen afkomstig uit de havenpool. Al deze regelingen worden beëindigd door de gemeente.

SP-fractie bij Havenmuseum
De SP-fractie met medewerkers van het Havenmuseum

Sommigen van hen werken er al zes of veertien jaar. Mensen met kennis en opgedane ervaring op het gebied van schilderen, onderhoud, lesgeven en rondleidingen geven. Zonder hen kan het Havenmuseum niet functioneren volgens de andere medewerkers. Het Havenmuseum kan ze niet zelf in dienst nemen, zeker gezien het cultuuradviesplan dat deze week gepresenteerd werd op het stadhuis. Het budget voor het Havenmuseum zou gehalveerd moeten worden. ''Een stad als Rotterdam zonder Havenmuseum, dat kan echt niet'' vindt SP-raadslid Josine Strörmann.''Maar zoals er door de gemeente met mensen wordt omgegaan die belangrijk en goed werk doen, dat is helemaal een schande'', aldus Strörmann.

De SP-fractie is in overleg met allerlei instanties (welzijn, kunst, speeltuinen) die met ID-ers en WIW-ers werken. Actie kan niet uitblijven. De SP zal ze hierin, zoals altijd, steunen.

Havenmuseum
De buitencollectie van het Havenmuseum