Schoonmakers op de koffie bij baas

12 februari 2012

Schoonmakers op de koffie bij baas

Na meer dan vijf weken staken zijn de schoonmakers een nieuwe actietour gestart. Op de koffie bij de Schoonmaak-sjeiks, de grote werkgevers. Zaterdagmorgen was werkgever Dhr. Gennissen, van Facilicom in Schiedam, aan de beurt om gekroond te worden tot schoonmaak-sjeik.

www.schoongenoeg.nl
Een kleurplaat voor Dhr. Gennissen - www.schoongenoeg.nl

Op zaterdagmorgen vertrokken drie bussen uit Rotterdam, Den Haag en Heerlen naar Facilicom, waar ook schoonmaakbedrijf GOM onderdeel van is, om de werkgever te kronen tot schoonmaak-sjeik. De SP was er bij om de schoonmakers te ondersteunen.

De schoonmakers eisen doodnormale dingen als doorbetaling bij ziekte, een normale werkdruk en een paar dubbeltjes erbij. Daarvoor staken ze al meer dan 5 weken. In heel Nederland staken nu zo'n 3.000 schoonmakers, de grootste schoonmakers-staking ooit.

www.schoongenoeg.nl

De actievoerders werden verwelkomt in de kantine van Facilicom op de 14-de verdieping. Nadat iedereen een kopje koffie had gehad boden de kinderen kleurplaten aan.
Helena namens de stakers:
"Als een journalist iemand niet kan bereiken gaat ie langs. Nou dat doen wij ook en we brengen koffie en koekjes mee. We komen met de beste intenties. We hebben 7 marsen voor respect gelopen, in de vrieskou. We hebben 7 onderhandelingsronden gehad. We hebben 5 weken gestaakt waarbij we van huis en haard waren. Omdat schoonmakers er bij willen horen. Onze eisen zoals doorbetaling bij ziekte zijn resoluut afgewezen."

Genissen beloofde de schoonmakers die ochtend om er bij de OSB, de koepel van werkgevers, aandacht voor vragen.
Facilicom is al de derde werkgever die zegt dat ze verder wil praten, concludeerde Ron Meijer, van FNV Bondgenoten.

Om Gennissen te binden aan de schoonmakers, werd hij tot sjeik gekroond. Indien hij de schoonmakers onvoldoende blijkt te steunen, komen ze weer terug, beloofde Meijer.
Met een prachtig schoonmakerslied werd deze gemoedelijke en hartstochtelijke bijeenkomst van de schoonmakers afgesloten.

Wilt u de schoonmakers steunen? Kijk dan op: schoongenoeg
Of neem contact op met Ineke Palm: E ipalm@sp.nl
M 06 51111073

Schoonmakers: 'Wij gaan door!'