Schoonmakers dwingen in Rotterdam respect af

19 januari 2012

Schoonmakers dwingen in Rotterdam respect af

De eisen zijn nog niet ingewilligd, toch lijkt het er op dat de acties van de schoonmakers resultaat beginnen op te leveren. De werkgevers willen weer praten. Grote opdrachtgevers, waaronder de gemeente Rotterdam, geven openlijk toe dat de werkdruk in de sector te hoog is en de betaling te laag. Premier Rutte en de zijnen beginnen ook aan den lijve te ondervinden dat de schoonmakers staken: de ministeriële fitness werd onlangs afgeblazen omdat de sportzaal niet aan kant was.

Wethouder kent code niet
Boegeroep en hoongelach voor wethouder Florijn van ruim tweeduizend schoonmakers, donderdag op de trappen van het stadhuis. Daar eindigde de kleurrijke Mars voor Respect door de binnenstad van Rotterdam. De gemeente heeft als belangrijke opdrachtgever nog steeds niet de code ondertekend, waarin de noodzaak wordt erkend van fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden en –omstandigheden in de schoonmaakbranche. Erger nog: de PvdA-wethouder bleek die afspraken niet eens te kennen.

Respect met FredToch kreeg Florijn de ,,Zilveren Ontstopper” uitgereikt, omdat hij na stevig doorvragen beloofde dat de gemeente rekening zal houden met de eisen van de schoonmakers, als komend jaar nieuwe contracten worden afgesloten. De wethouder gaf toe dat het van de gekke is dat schoonmakers nog steeds geen loon krijgen doorbetaald bij ziekte. Ook is hij het ermee eens dat de werkdruk in de sector omlaag moet. ,,De prijzenoorlog moet inderdaad ophouden”. Deze is er de oorzaak van dat schoonmaakbedrijven voor te weinig geld opdrachten aannemen. Hun werknemers worden daar de dupe van.

Niet lullen maar poetsen
De SP, donderdag ruim aanwezig bij de Mars voor Respect, wil dat de gemeenteraad zich achter de rechtvaardige eisen van de schoonmakers stelt. De Rotterdamse SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn heeft begin deze week al een voorstel ingediend om de gemeente nu snel de code te laten ondertekenen en er scherp op toe te zien dat deze nageleefd wordt.

Emile Roemer spreekt menigte schoonmakers toe
SP-leider Emile Roemer spreekt actievoerende schoonmakers toe

Ook SP-leider Emile Roemer was donderdag te vinden in de voorste gelederen van de Mars voor Respect, samen met Job Cohen (PvdA) en Jolande Sap (GroenLinks). Roemer wist te melden dat de ministers onlangs helemaal in de war waren, omdat ze in de pauze niet konden sporten. ,,Dat noem ik nog eens actie voeren”. De eisen van de schoonmakers zijn volgens Roemer volkomen terecht en heel gematigd. De actievoerders vragen niet veel meer dan doorbetaling bij ziekte en een loonsverbetering van 50 cent op een bruto-uurloon van 10,60 euro.

Roemer, Cohen en Sap
SP, PvdA en Groenlinks zij aan zij solidair met schoonmakers

Respect in vier talen
Over die eisen gaat de vakbond volgende week weer om de tafel met de werkgevers, die hebben gezegd dat zij verder willen praten, nadat het overleg eind vorig jaar vastliep. De schoonmakers zullen het hard spelen. ,,Als de werkgevers weer achteruit willen, als het een ,,moonwalk” wordt, maken wij er een ,,breakdance” van”.
Want de schoonmakers zijn niet verdeeld door hun verschillende etnische achtergronden en moedertalen, maar verenigd door dat ene doel van een fatsoenlijke CAO. Respect in vier talen was daarbij het sleutelwoord en bij dat begrip hoort doorbetaling bij ziekte, meetellen als volwaardige collega op de werkplek en vooral simpelweg de tijd krijgen om je werk op een goede manier te kunnen doen.

Spandoek Schoonmakers