Schoonmakers: 'Wij gaan door!'

26 januari 2012

Schoonmakers: 'Wij gaan door!'

SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn stelde vandaag in de raadsvergadering voor de Code Verantwoord Marktgedrag als gemeente Rotterdam te erkennen en onderschrijven. Deze code moet ervoor zorgen dat er behalve met de prijs, rekening wordt gehouden met de arbeidsvoorwaarden van schoonmakers. De code werd niet meteen ondertekend maar wethouder Kriens gaat het toetsen.

Het voorstel van de SP, GroenLinks en PvdA om als gemeente de code te ondertekenen werd niet meteen naar de prullenmand verwezen door de wethouder. VVD, D66 en Leefbaar Rotterdam vinden het een zaak tussen werkgever en werknemer en verzetten zich fel. De wethouder meldde dat aanbesteding van het schoonmaakwerk wordt uitgesteld. Aanvankelijk zou dat 1 april zijn, maar ze wil eerst een goede analyse van de huidige CAO maken.

Leo spreekt schoonmakers toe
SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn spreekt de schoonmakers, na afloop, toe in de commissiezaal

De doorbetaling van eerste twee ziektedagen heeft prioriteit volgens wethouder Kriens maar ze kon niets beloven. De code en de aanbesteding worden binnenkort in de commissie besproken.

Schoonmakers voor het stadhuis
De schoonmakers voor het stadhuis: ''Wij gaan door!''