Red de Rechtswinkel!

13 februari 2012

Red de Rechtswinkel!

Vandaag ging de SP-fractie buurten bij de Rechtswinkel Rotterdam. Deze laagdrempelige stichting voor juridisch advies en begeleiding wordt vanaf 2013 wegbezuinigd als het aan het stadsbestuur Rotterdam ligt. De Rechtswinkel is een handtekeningen actie gestart om de bezuiniging tegen te houden.

Radha en Mohammed van de Rechtswinkel Rotterdam
Radha en Mohammed van de Rechtswinkel

De Rechtswinkel Rotterdam bestaat uit 16 vrijwilligers die de Rotterdammers ondersteunen van gratis rechtshulp. De stichting bestaat al ruim veertig jaar en wordt gerund door rechtenstudenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam. De stichting dreigt nu te verdwijnen door de bezuinigingen. Dit jaar is de Rechtswinkel al met vijftig procent gekort en vanaf 2013 zal de stichting zijn hele subsidie verliezen als het aan het stadsbestuur ligt.

SP-raadslid Josine Strörmann: "Het zou enorm zonde zijn als deze stichting verdwijnt. Ten eerste gaat deze stichting verder dan alleen adviseren. Er is ook de mogelijkheid om op het spreekuur langs te komen om onder begeleiding van een advocaat echt goed naar het probleem te kijken en waarbij de Rechtswinkel zo nodig ook actie zal ondernemen om tot een oplossing te komen. Het mooie van de Rechtswinkel is ook dat de vrijwilligers allemaal rechtenstudenten zijn die op deze manier werkervaring op kunnen doen."

De rechtswinkel is gestart met een online petitie om zoveel mogelijk handtekeningen op te halen.
Klik hier om de petitie te tekenen!