Een socialer Wet Werk en Bijstand voor Rotterdam

26 januari 2012

Een socialer Wet Werk en Bijstand voor Rotterdam

Vandaag wordt in de raad de nieuwe wet Werk en Bijstand besproken. Alleen de bedenker, het kabinet, is enthousiast over deze nieuwe wet. Het kabinet denkt dat de nieuwe regels en het verder afknijpen van bijstandsgezinnen ervoor zorgen dat alle uitkeringsgerechtigden weer aan het werk komen. De SP ziet meer heil in het scheppen van volwaardige banen.

SP-raadslid Josine StrormannSP-raadslid Josine Strörmann: “Niemand gelooft dit, behalve de partijen die in het gedoogkabinet zitten. Ook de wethouder zegt niet gelukkig te zijn met deze nieuwe regels en denkt grote problemen te krijgen met de uitvoering.” De SP vraagt zich af waarom een PvdA-wethouder ervoor kiest om de getroffen Rotterdammers, het vel nog verder over de neus te halen.

"Niemand door de bodem, daar was iedereen het over eens, maar met deze verordening stampen we de Rotterdamse gezinnen in de bijstand onnodig ver door de grond," volgens Strörmann: "Onnodig, omdat het kabinet de gemeente zelf enige vrijheid geeft om te bepalen op welke groepen wel of niet gekort wordt. Bijvoorbeeld families met een gezinslid die Awbz-zorg krijgt. Voor hen werd door dit rechtse kabinet een uitzondering gemaakt. Hun schamele inkomen doet niet mee voor de gezinstoets. Maar Rotterdam is stoer, wij inspireren niet voor niets de Amsterdamse VVD met ons rechtse beleid. Ons stadsbestuur pakt deze gezinnen toch nog even 10 procent van hun inkomen af.” De SP-fractie kan dat niet begrijpen en hoop dat de wethouder het vandaag duidelijk kan uitleggen.

Volgens de nieuwe wet krijgen jongeren tot 27 jaar te maken met een wachtperiode van vier weken voordat ze een uitkering aan kunnen vragen. Rotterdam had deze wachttijd al half 2011 ingevoerd voor alle leeftijden. De SP was tegen deze maatregel en is bovendien onwettig. De SP heeft de wethouder inmiddels overtuigd en toegezegd zich voortaan aan de wet te gaan houden.

Strörmann: “Als je je meldt bij de sociale dienst, kan je diezelfde dag nog een aanvraag indienen. Dus de wachttijd van vier weken, vervalt voor iedereen die 27 jaar of ouder is." De SP-fractie dient vandaag verschillende moties in om de nieuwe Wet Werk en Bijstand in Rotterdam iets socialer te maken. Voor Rotterdammers met een AOW-gat die nog maar dertien weken naar het buitenland zouden mogen, een toeslag voor gezinsbijstand (motie Sterk in Tweede Kamer) en over de toetsing van de langdurigheidstoeslag op gezinsinkomen die de SP wil opschorten tot de uitwerking bekend is. Maar ook over de wachttijd voor jongeren tot 27 jaar en het gelijk stellen van 22 en 23 jarigen en geen korting op chronisch zieken en gehandicapten binnen het gezin.