Vreemdelingendetentie in Nederland kan en moet anders

3 november 2011

Vreemdelingendetentie in Nederland kan en moet anders

Er bestaan geen onwettige mensen, er bestaan slechts onmenselijke wetten
In het detentiecentrum bij Zestienhoven zijn meer dan 500 mensen opgesloten die niets hebben misdaan; zij hebben alleen geen verblijfspapieren.
In Nederland krijgen mensen nog steeds te vaak, te lang en onder een onnodig zwaar (strafrechtelijk) regime vreemdelingendetentie . Dat zegt Amnesty International, afdeling Nederland, in de notitie Vreemdelingendetentie Nederland. Amnesty wijst op de positieve ervaringen die onder meer in Australie, het Verenigd Koninkrijk en Zweden zijn opgedaan met alternatieven voor gevangen zetten en een betere behandeling in het detentiecentrum.

Motie Gesthuizen
In december 2010 besloot een meerderheid van de Tweede Kamer met de motie Gesthuizen de regering op te roepen om onderzoek te verrichten naar de mogelijkheden om meer gebruik te maken van alternatieven voor vreemdelingenbewaring, zoals meldplicht, elektronisch toezicht en verblijf bij familie of opvang.
In zijn reactie op de motie sluit minister Leers helaas voor een groot aantal vreemdelingen op voorhand alternatieven uit. Voor kleine groepen zal hij wel pilots laten uitvoeren.

Van vrijheid beroofd
Begin september voerden circa 60 mensen uit vier afdelingen van het detentiecentrum Zestienhoven een vreedzame sitdown-actie om de aanbevelingen van Amnesty uitgevoerd te krijgen. Een groep vreemdelingen uit twee van deze afdelingen heeft haar verontwaardiging over de gevangenschap ook verwoord in een gezamenlijk geschreven brief. Zij voelen zich belaagd en van hun vrijheid beroofd. In plaats van de bescherming die zij in Nederland zochten, vonden zij naar eigen zeggen nog meer onmenselijkheid. Een van hun grootste klachten is dat veel mensen totaal niet weten hoe lang de gevangenschap nog duurt. Zij vroegen het Meldpunt Vreemdelingendetentie om naar buiten te treden met deze brief en zo stem te geven aan hen wier klacht niet wordt gehoord. De brief is ondertekend door 35 mensen, onder vermelding van hun geboortedatum, afdeling, cel en detentienummer.

Zet uw handtekening
Wij vragen uw solidariteit met de 35 gedetineerden in het detentiecentrum Rotterdam die namens velen van hun lotgenoten met hun brief hun stem laten horen. Dat kunt u doen door de solidariteitsverklaring te ondertekenen en door de brief voor te lezen in kerken, bijeenkomsten of andere gelegenheden en de uitgedraaide solidariteitsverklaring te laten ondertekenen (naam, handtekening). Handtekeningen graag opsturen naar: Ineke Palm, Teilingerstraat 21b, 3032 AP, Rotterdam. Deze actie wordt ondersteund door Welkom Onthaal bestaande uit Mara, KSA, de Heuvel en de Rotterdamse SP en het Amsterdamse centrum De Nieuwe Liefde van Huub Oosterhuis.

"/nieuws/2011/04/nieuw-uitzetcentrum-ze-maken-mooi-wat-lelijk-is