Nieuw uitzetcentrum: 'ze maken mooi wat lelijk is'

4 april 2011

Nieuw uitzetcentrum: 'ze maken mooi wat lelijk is'

De 72e wake op zondag 3 april bij het detentiecentrum Zestienhoven werd goed bezocht. Zowel Annemarie Busser van Amnesty International als Ineke Palm, voorzitter SP Rotterdam, spraken hun afkeer uit tegen het opsluiten van mensen die niets gedaan hebben.

Annemarie Busser sprak over de activiteiten van Amnesty en over hun bezwaren tegen de vreemdelingendetentie. Zij proberen de Nederlandse overheid ervan te overtuigen dat het opsluiten van mensen in vreemdelingenbewaring een veel te zware straf is en dat er lichtere alternatieven zijn.

Ineke Palm deed verslag van het werkbezoek van Welkom Onthaal aan het uitzetcentrum op vrijdag 1 april. 'Het moet gezegd, men heeft zijn best gedaan iets te maken van het nieuwe uitzetcentrum maar je kunt niet mooi maken wat lelijk is. Het deugt niet mensen op te sluiten die niets gedaan hebben, het systeem is crimineel.Hoe mooi je het ook maakt'.

Een voorstel van de SP om onderzoek te doen naar alternatieven voor vreemdelingenbewaring is 7 december aangenomen. Minister Leers is dit onderzoek inmiddels gestart. Een ambtenaar van hem kwamen we tegen op het uitzetcentrum. Er lijkt veel veranderd sinds in 2001 is gestart met de noodopvang. Dat heeft alles te maken met het verzet in de Kamer, van internationale organisaties zoals Amnesty en de plaatselijke wakes en protestgroepen als Welkom Onthaal. 'Wij moeten doorgaan met het verzet.Tot gestopt wordt met opsluiten van mensen die niets hebben gedaan. Mensen die geen kant op kunnen, zijn niet crimineel en moeten we niet zo behandelen. Het beleid in Nederland is een stap terug in de beschaving, zeg ik een vreemdelingenadvocaat na.'

De wake is elke eerste zondag van de maand van 19.00-20.00 uur voor het hek van uitzetcentrum Zestienhoven (RET-bus 33) en wordt georganiseerd door het stedelijk netwerk Welkom Onthaal, een samenwerkingsverband van kerkelijke organisaties en de SP. Wil je elke maand wakebericht? Stuur mail naar connie@maraprojecten.nl

Verslag van het werkbezoek kan terug gelezen worden op : www.stichtingros.nl