SP: Geef Rotterdammers hun 10 miljoen terug

10 november 2011

SP: Geef Rotterdammers hun 10 miljoen terug

Het aantal Rotterdammers met uitzichtloze schulden neemt hand op hand toe en steeds meer mensen zijn aangewezen op de voedselbank. Toch overweegt het gemeentebestuur een groot deel van een extraatje van 10 miljoen van het kabinet voor armoedebeleid gewoon te gebruiken voor hun eigen financiële gat. De SP-fractie wil dat het volledige bedrag gebruikt wordt voor armoedebestrijding. SP en Groenlinks dienen hier vandaag een motie over in.

SP-raadslid Josine StrörmannZelfs het meest rechtse kabinet ooit vindt dat minima in Rotterdam een extraatje nodig hebben. Tien miljoen euro wordt er door het rijk in het gemeentefonds gestort om de koopkracht van deze groep te verhogen. Het Rotterdamse college gaf in september al aan slechts een deel uit te geven aan de bestrijding van armoede. Schandalig, vindt SP-raadslid Josine Strörmann: "In 2010 en 2011 zijn er al ettelijke miljoenen bezuinigd op maatregelen voor armoedebestrijding. Zowel minima als chronisch zieken en gehandicapten worden hierdoor getroffen. Dit geld van het rijk is voor hen bedoeld, dus geef het dan ook aan hen!''

SP en Groenlinks vragen in de motie aan het college het volledige bedrag dat het rijk in het gemeentefonds heeft gestort te geven aan de minima, chronisch zieken en gehandicapten in Rotterdam.

De motie kreeg geen steun van de PvdA en werd afgewezen.

De truc met de hoed