SP: Ontruiming hobbytuinders Overschie voorkomen

28 september 2011

SP: Ontruiming hobbytuinders Overschie voorkomen

In opdracht van de gemeente Rotterdam zou de nutstuin van stichting Tuinieren voor Ouderen (TVO) vrijdag 30 september aanstaande ontruimd moeten worden. De SP vindt dit onterecht en wil daar morgen aandacht voor vragen in de Rotterdamse gemeenteraad.

TVO VolkstuinHet terrein moet in verband met het stijgend waterpeil verhoogd worden. Park Zestienhoven, waar de tuintjes van de senioren liggen, wordt helemaal opnieuw ingedeeld en verbouwd. Over de kosten wordt getwist. Gemeente Rotterdam en deelgemeente Overschie spelen elkaar de bal toe. De vijftig senioren zijn de dupe.

Wethouder Karakus heeft in een brief laten weten dat hij hoopt met het bestuur van TVO en de deelgemeente Overschie, tot een oplossing te komen waarbij vooralsnog onduidelijk was of de deelgemeente de gemoeide kosten voor haar rekening zou kunnen nemen.

De SP-fractie heeft veel sympathie voor de activiteiten van de stichting TVO en wil de wethouder vragen om alles in het werk te stellen alsnog tot een, voor alle partijen, aanvaardbare oplossing te komen. Wat de SP betreft zou een ontruiming op 30 september, zonder een dergelijke oplossing, voorkomen moeten worden.

Update: Naar aanleiding van het debat in de raad donderdag, heeft wethouder Karakus de toezegging gedaan om met gemeente, deelgemeente en volkstuinders om de tafel te gaan zitten op zoek naar een oplossing. De ontruiming wordt in ieder geval twee weken uitgesteld.

TVO op tribune
De hobbytuinders van TVO op de tribune tijdens de gemeentraadsvergadering