SP-Charlois: Verplaatsen coffeeshops moet kunnen

29 september 2011

SP-Charlois: Verplaatsen coffeeshops moet kunnen

De deelraad van Charlois schaarde zich onlangs unaniem achter een SP-motie die het stadsbestuur vraagt om het mogelijk te maken om coffeeshops te verplaatsen. Nu kan dat niet, dan verliezen de coffeeshops hun vergunning.

NederwietIn Charlois bevinden zich binnen een klein gebied verschillende coffeeshops. Dit geeft vooral in de avonduren overlast: het trekt extra verkeer aan en in de buurt is het moeilijker een parkeerplaats te vinden. Het is echter nu niet mogelijk om een coffeeshop te verplaatsen: een eigenaar verliest dan meteen zijn vergunning. De SP-fractie in Charlois wil dat dat wel mogelijk is, zonder vergunningverlies. Fractievoorzitter in Charlois Leo Smits: "Als we de een of andere coffeeshop kunnen verplaatsen, dan kunnen we de hinder verspreiden en zo voor iedereen tot een aanvaardbaar niveau krijgen."

Eerder al vroeg het dagelijks bestuur van de deelgemeente aan het stadsbestuur om het mogelijk te maken coffeeshops te verplaatsen, tot nu toe zonder succes. De deelraad schaart zich nu met dit voorstel achter het verzoek. De motie, die mede-ondertekend werd door de PvdA, het CDA en Christenunie/SGP werd unaniem aangenomen.