Het gat van Rotterdam: kiezen voor solidariteit

19 september 2011

Het gat van Rotterdam: kiezen voor solidariteit

Rotterdam kampt met een tekort van honderden miljoenen op de gemeentelijke begroting. De forse bezuinigingen van het kabinet op de uitvoering van de Wet Werk en Bijstand (WWB) en andere gemeentelijk taken slaan een flink gat in de financiën van de stad.
Rutte, Verhagen en Wilders bezuinigen 18 miljard. Een deel van die bezuinigingen gooit de regering over de schutting bij de gemeentes. De SP fractie in de Rotterdamse raad kiest bij al die financiële ellende voor het overeind houden van het sociaal beleid van de stad en voor het op peil houden van gemeentelijke voorzieningen als zorg en welzijn. Rotterdam moet scherp kiezen voor solidariteit en niet in blinde paniek zelf wild om zich heen gaan snoeien.

Leo de KleijnDie paniek lijkt zich meester te hebben gemaakt van D66, één van de coalitie-partijen. D66 stelt voor 2500 banen, inclusief gedwongen ontslagen, te schrappen bij de gemeentelijke diensten. Ook het college zelf lanceert het ene na het andere rampzalige plan. Voor de zomervakantie koos wethouder sociale zaken Florijn nog voor een vlucht naar voren met de belofte om voor het einde van dit jaar 6000 mensen in de bijstand aan een baan te helpen. Volstrekt onrealistisch zo bleek al snel, zeker nu de economische crisis en het kabinetsbeleid steeds meer negatieve gevolgen hebben voor de werkgelegenheid.

Het college wil het grootste deel van het armoedebeleid schrappen (onder andere de toeslag 65 plus, bezuinigingen op de bijzondere bijstand en de langdurigheidstoeslag) en laat mensen die recht hebben op bijstand vier weken wachten op een uitkering. Daarnaast heeft wethouder Louwes aangekondigd fors te willen bezuinigingen op de thuiszorg en het welzijnswerk.

De SP fractie vindt dat met die bezuinigingen op zorg, armoedebeleid en welzijnswerk de kern van georganiseerde solidariteit in de stad in gevaar komt. Zeker als je daarbij de stapeling van kortingen door het kabinetsbeleid - waar veel Rotterdammers mee te maken hebben - optelt.

Blinde paniek en afbraak van voorzieningen en sociaal beleid is slecht voor de stad en ook niet nodig. Een andere, meer sociale en duurzame manier om als stad deze magere jaren door te komen, is mogelijk. De SP fractie zal zich in de komende debatten over gemeentelijke bezuinigingen en de begroting voor 2012 hard maken voor zo'n sociaal alternatief.

1.
Kies ervoor om niet structureel te snijden in het sociaal beleid en voorzieningen die essentieel zijn voor veel Rotterdammers. Deze moeilijke periode van economische crisis en rampzalig kabinetsbeleid kan voor een belangrijk deel overbrugd worden door de 'stille' reserves en voorzieningen van de gemeente aan te spreken.
De Rotterdamse Rekenkamer heeft aangegeven dat het mogelijk is om een groter deel van die reserves in te zetten als zogenaamd weerstandsvermogen.
Nu onder druk en in paniek structureel bezuinigen op sociaal beleid zoals het college voorstelt betekent dat we na de crisis al dat soort zaken weer opnieuw moeten opbouwen. Dat zal uiteindelijk flink duurder uitpakken.

2.
Veeg de eigen trap van bovenaf schoon. Op de eigen kosten van het college, de raad en het deelgemeentebestuur kan verder bezuinigd worden (wachtgelden, vergoedingen, kosten). Voer eerst de al voorgenomen reorganisatie van de gemeentelijke diensten uit voor nu al weer nieuwe, wilde en niet realiseerbare plannen te bedenken. Zorg ervoor dat bij die reorganisatie (1000 ambtenaren
minder) het uitvoerend personeel bij de diensten ontzien wordt en er vooral bezuinigd wordt op dure externen en overhead. Daarmee kan het voorzieningen peil overeind blijven en kunnen gedwongen ontslagen worden voorkomen. Ook hier geldt: geen nuttige en noodzakelijke diensten (stadswinkels, bibliotheken) afbreken die over enkele jaren weer met veel geld en moeite opnieuw opgebouwd moeten worden.

3.
Geef absolute prioriteit aan regelingen en voorzieningen die ervoor kunnen zorgen dat de tienduizenden meest kwetsbare Rotterdammers niet door de bodem zakken. Daarbij zijn ook wat de SP betreft pijnlijke keuzes niet uitgesloten. De gemeente kan voor de komende jaren miljoenen vrijspelen door af te zien van de OZB verlaging en in plaats daarvan te kiezen voor een beperkte lastenverhoging en door het uitstellen van investeringen in onder meer de binnenstad (Rotterdamse Stijl).

4.
Neem veel harder stelling tegen de kortingen van het rijk die Rotterdam in grote financiële problemen brengen. Rotterdamse politieke partijen moeten het voortouw nemen in het opbouwen van verzet tegen dit kabinet. Hoe sneller er een ander kabinet komt met meer oog voor sociale problemen en voor de grote stad, hoe beter voor Rotterdam.

5.
Ga met een stofkam door de gemeentelijke begroting om alle uitgaves die niet onder de prioriteiten (primaire gemeentelijke taken, sociale en culturele voorzieningen, dienstverlening, sociaal beleid) vallen tegen het licht te houden. Vanuit de gemeentelijke begroting komen bijvoorbeeld vele miljoenen direct ten goede aan de grote bedrijven in de regio. De SP vindt dat het bedrijfsleven in deze tijd meer zijn eigen broek moet ophouden. Stop ook de indirecte subsidiering van projectontwikkelaars via de zogenaamde erfpachtmaatregel.

6.
Zorg ervoor dat bij de bezuinigingen de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Doe bij alle bezuinigingsmaatregelen een sociaal effect onderzoek. Zie af van alle maatregelen die een stapelend negatief effect hebben op de positie van de meest kwetsbare groep Rotterdammers.

De SP fractie is zich er van bewust dat de gemeente de economische crisis niet kan oplossen en geen euro's kan bijdrukken. Juist daarom moet Rotterdam nu afzien van alle prestige projecten en bombarie. In plaats daarvan moet het stadsbestuur zich inzetten om de negatieve effecten van de crisis en het kabinetsbeleid zoveel als mogelijk op te vangen voor Rotterdammers die dat nodig hebben. Met alles wat we hebben opkomen voor die Rotterdammers, dat helpt de stad door deze financiële winter.

Leo de Kleijn, fractievoorzitter SP Rotterdam