Buurten bij woonwagencentrum De Kieviet

12 september 2011

Buurten bij woonwagencentrum De Kieviet

Vandaag ging de SP-fractie buurten bij woonwagencentrum De Kieviet in de Beverwaard. Het woonwagencentrum is begin jaren zeventig gevestigd op de rand van Rotterdam en Ridderkerk. Het gebied bestond toen nog geheel uit landerijen. Toen ging het om tachtig woonwagens. Na de brand in 1978 werden het er veertig. Nu moeten de bewoners volgens een sociaal plan inkrimpen. Waarom en waarvoor is niet duidelijk.

De SP-fractie ziet niet het nut van zo'n inkrimping en verhuizing van bewoners. Met wethouder Karakus (huisvesting) valt niet te onderhandelen volgens de heer van Wanrooij, woordvoerder en al veertig bewoner van De Kieviet. Het woonwagencentrum heeft nooit noemenswaardige overlast veroorzaakt en het ziet er netjes uit. De bewoners hebben een goede verstandhouding met de buurt.

Woonwagencentrum De Kieviet
Leo de Kleijn in gesprek met de heer van Wanrooij in zijn woonwagen

Zestien jaar geleden is het centrum voor acht miljoen euro verbouwd. SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn: ''Ik zie het nut er niet van in, een inkrimping en verplaatsing van bewoners zou een enorme kapitaalvernietiging zijn. Ook is er geen duidelijk plan van de gemeente of woningcorporatie voor het gebied.'' De bewoners is ook nooit een andere locatie toegewezen. Ook zouden de bewoners bij een inkrimping, van veertig naar vijftien huishoudens, niet zelf mogen kiezen wie blijft en wie weg moet.

De bewoners willen niet weg. Ze hebben al hun nutsvoorzieningen geregeld en betalen netjes hun huur aan de woningcorporatie. En wat de integratie betreft, wat als argument voor de splitsing wordt aangevoerd door de gemeente; zij woonden daar eerder dan wie dan ook, spreken Nederlands en hebben een Nederlands paspoort. Hoezo integratie? De SP-fractie zal de bewoners steunen, het woonwagencentrum op de agenda van de gemeenteraad zetten en wethouder Karakus hierover aanspreken.