De Jong ambassadeur in Europa van Oude Westen

22 juni 2011

De Jong ambassadeur in Europa van Oude Westen

SP-Europarlementariër Dennis de Jong is ambassadeur van Rotterdamse wijk het Oude Westen geworden. Daarom sprak hij samen met SP-fractievoorzitter Leo de Klein op maandag 20 juni met bewoners, wijkorganisaties, ondernemers en wethouder Marco Florijn over deze wijk en Europa. Hij zal op diens verzoek zijn bevindingen rapporteren aan burgemeester Aboutaleb. De Jong kijkt tevreden terug op de dag: 'Het was een nuttig bezoek. Europa staat ver van gewone mensen af en daarom ben ik blij dat zowel de winkeliersverenigingen als de bewonersorganisatie als klankbord willen fungeren. Dit geeft mij de kans om het met hen over nieuwe Europese regels te hebben en ook te blijven horen tegen welke bestaande regels bewoners en ondernemers in het Oude Westen aanlopen.'

Dennis de Jong en wethouder Florijn in gesprek
Dennis de Jong in gesprek met bewoners, ondernemers en wethouder Florijn

Het besluit van de gemeente om de overkapping van de 's Gravendijkwal door gebrek aan geld niet door te laten gaan, bleek voor veel bewoners en ondernemers een grote teleurstelling. De Jong: 'Hoewel de SP geen voorstander van het rondpompen van belastinggeld is, vinden wij dat zolang subsidies uit Europa komen, gemeentes hier gebruik van kunnen maken. Ik ga dan ook meedenken of er toch niet een Europese subsidie te vinden is om de overkapping door te laten gaan. De EU geeft namelijk veel subsidie uit om het milieu te verbeteren. De overkapping draagt daar direct aan bij, doordat de luchtkwaliteit in het gebied verbetert door minder uitlaatgassen.'

Sociale huurwoningen
Wat ook ter sprake kwam zijn de nieuwe regels voor sociale huurwoningen, die de Nederlandse regering en de Europese Commissie overeenkwamen. Wat duidelijk bleek is dat veel mensen in de problemen komen doordat de inkomensgrens voor sociale huurwoningen nu op 33.000 euro is gesteld. Vooral mensen met een inkomen tot 43.000 vallen tussen de wal en het schip: een sociale huurwoning mag niet meer, maar kopen is door de hoge huizenprijzen geen optie. Woningcorporaties zoals die bestaan in Nederland kennen andere Europese landen vrijwel niet. De Jong: 'Deze grens van 33.000 euro is dan ook een akkoordje tussen de Nederlandse regering en de Europese Commissie. Nederland had daar best wat harder over kunnen onderhandelen, zodat niet zoveel mensen hier de dupe van worden.'

poezie van Umeu Bartelds van Speyksessies
Poëzie in de pauze van Umeu Bartelds van Speyksessies

Tot slot bleven Europese aanbestedingen voor kleine ondernemers een doorn in het oog. ´Door de bureaucratische rompslomp en een lange aanvraagprocedure loont het voor kleine ondernemers vaak niet om hier aan mee te doen. In de komende tijd gaan we hier in het Europees Parlement uitgebreid over spreken en ik zal dan zeker aandringen op regels die ook het MKB bij aanbestedingen een faire kans geven.'

Op pad met de ondernemers van de Nieuwe Binnenweg

bij vishandel Andaluce