SP feliciteert Wielewalers

12 mei 2011

SP feliciteert Wielewalers

De SP wil de Wielewalers feliciteren met de resultaten in het convenant 'Vernieuwing Wielewaal' dat op 21 april 2011 ondertekend is. Het convenant is uniek in de geschiedenis van de Rotterdamse volkshuisvesting want niet eerder werd in Rotterdam een dergelijke overeenkomst tussen bewoners en een woningcorporatie gesloten.

Het groene en dorpse karakter van de Wielewaal blijft behouden volgens het unieke convenant. De bewoners en ondertekenaars actief in Commissie Toekomstvisie Wielewaal, de Bewonersorganisatie Wielewaal en de Huurdersvereniging Wielewaal zullen er op toezien.

Een vernieuwde Wielewaal is op termijn nodig en biedt mogelijkheden voor bijvoorbeeld ouderen die naar een seniorenwoning in de wijk willen verhuizen. Tegelijk brengt het nogal wat onzekerheden mee als je je vertrouwde betaalbare huurwoning, waar je al tientallen jaren of (bijna) je hele leven met plezier woont, moet verlaten.

SP-Charlois fractievoorzitter en geboren Wielewaler Leo Smits: ''Het convenant is nog maar het begin van een lange weg en daarom is de ondertekening een eerste stap in de vernieuwing van de Wielewaal. Het eigenlijke werk moet nog gebeuren want er moet nog veel geregeld en afgesproken worden.'' Er moeten bijvoorbeeld nog afspraken gemaakt worden over een redelijke huurprijs van de woningen in de sociale sector (anno 2011 mag dat maximaal zelfs ruim 652 euro zijn), over de belangen van inwonende (volwassen) kinderen en over een oplossing voor de bewoners met een jaarlijks inkomen van boven de 33.000 euro.

De SP-Charlois feliciteert de Wielewalers met het convenant en zal de bewoners en bewonerscommissies nu en in de toekomst blijven steunen.