Dieren en stadsnatuur niet belangrijk voor stadsbestuur

10 december 2010

Dieren en stadsnatuur niet belangrijk voor stadsbestuur

Bij het aantreden van D66 wethouder van Huffelen (milieu) vroeg fractievoorzitter Leo de Kleijn haar inmiddellijk of zij van plan was een echte wethouder Dierenwelzijn en Stadsnatuur te worden. Ze reageerde toenvoorzichtig maar wel enthousiast. Het wachten was op een plannetje voor een degelijk beleidskader van de Adviescommissie D & S. Zij zouden de aanzet geven voor de nieuwe en verbeterde manier waarop deelgemeenten en stadsbestuur omgaan met de huisdieren, in het wilde levende dieren en stadsnatuur in Rotterdam.

Levende Kerststal

Bij de begroting diende de SP een motie in waar in gevraagd werd om alvast 100.000 euro te reserveren voor het Dierenwelzijns- en Stadsnatuurbeleid van de wethouder. Helaas zei de wethouder dat ze dat geld niet nodig had. Vreemd, want hoe kan je nieuw beleid uit gaan voeren zonder geld in je spaarpot. Helaas bleek al snel waarom dat geld niet nodig was. Het advies van de Adviescommissie ligt inmiddels klaar om besproken te worden door de raad en het ziet er goed uit. In onze stad kan veel verbeteren op dit vlak maar dan moet er wel echt een goed beleid worden opgezet. De SP had er zin om samen met de andere partijen een mooi plan te gaan maken om Rotterdam dier- en natuurvriendelijker te maken.

Maar..., kort geleden kreeg de gemeenteraad een brief van wethouder van Huffelen die als een koude douche overkwam. Volgens haar is een nieuw beleid totaal niet nodig want alles gebeurt al en er zijn eigenlijk geen problemen. Sterker nog: "Dierenwelzijn is geen collegeprioriteit.", zegt de wethouder. De Rotterdamse SP, die al vijf jaar zijn best doet om het beleid voor dieren van de grond te krijgen, is diep teleurgesteld in deze wethouder. In januari gaat de raadscommissie verder praten over dit dwaze besluit. Als de wethouder voet bij stuk houdt wordt Rotterdam er niet beter op. Kunstgras in plaats van struiken en LED verlichting in bomen in plaats van een Coolsingel vol met vogels, dat is blijkbaar wat dit stadsbestuur wil.