Gebeurt er nog wat in Vreewijk?

1 november 2010

Gebeurt er nog wat in Vreewijk?

Twee jaar geleden moest huisbaas Com.wonen buigen voor acties van de bewoners van Vreewijk. Het plan om een groot deel van het tuindorp te slopen ging in de ijskast. Wethouder Karakus maakte een forse draai en zorgde ervoor dat de bewoners en Com.wonen weer rond de tafel kwamen om samen de toekomst van Vreewijk te bepalen, waarbij niet "sloop tenzij", maar "behoud tenzij" het uitgangspunt moest zijn. Dik twee jaar later gebeurt er vooral niets en is er sprake van een steeds groter probleem met achterstallig onderhoud.

Groeten uit Vreewijk

Afgelopen zomer deed USP Marketing Consultancy in opdracht van de Projectgroep Vreewijk (samenwerking van Deelgemeente Feijenoord, Com.wonen, huurdersvereniging Vrelom en bewonersorganisatie BOV) een onderzoek naar de wensen van bewoners. Tachtig procent van de bewoners bleek nog steeds ronduit tegen sloop te zijn. Maar wat bewoners vooral aangaven waren klachten over het achterstallig onderhoud van hun woning. In bijna alle zevenhonderd interviews kwam dit naar voren.

Com.wonen heeft echter aangekondigd dat er de komende vijf jaar geen geld is voor groot onderhoud in Tuindorp Vreewijk. Alleen planmatig onderhoud wordt uitgevoerd. Daarmee dreigt een impasse te ontstaan. Com.wonen kan of wil de sociale vernieuwing en renovatie van Vreewijk niet uitvoeren en intussen zien bewoners hun mooie wijk langzaam afglijden door verwaarlozing. Veel bewoners vrezen dat de aandacht voor Vreewijk alleen maar slechter zal worden nu PWS en Com.wonen van plan zijn te fuseren.

De SP-fractie in de Tweede Kamer stelde hierover deze maand schriftelijke vragen aan de minister. De bewonersorganisatie Vreewijk lanceerde enkele jaren geleden een plan om het tuindorp te laten beheren door een kleine, wijkgerichte 'bewonerscorporatie'. Com.wonen wil daar niet aan meewerken, maar biedt zelf geen toekomstperspectief voor de wijk.

SP-raadslid Leo de Kleijn vindt het hoog tijd dat het achterstallig onderhoud en renovatie waar dat nodig is snel op gang komt. "Na zoveel beloftes en aandacht van bijvoorbeeld minister Plasterk, tal van Tweede Kamerleden, wethouders en cultuur historici, mag er nu eindelijk wel eens wat gebeuren. Op zijn minst moet het achterstallig onderhoud snel aangepakt worden. En als Com.wonen dat niet voor elkaar krijgt, ligt het wat mij betreft voor de hand dat ook het Rotterdamse stadsbestuur eens wat serieuzer kijkt naar het plan van de bewonersorganisatie om de woningen in zelfbeheer te nemen."