Aanpak huurbemiddelaars te soft

13 oktober 2010

Aanpak huurbemiddelaars te soft

De gemeente Rotterdam gaat in overleg met huurbemiddelaars in de stad om de hoge kosten die voor de woningen worden gevraagd in overeenstemming te krijgen met de kwaliteit van de woningen. Dat is een stapje in de goede richting, maar lang niet genoeg om aspirant-huurders te beschermen tegen malafide bemiddelingsbureautjes. De SP pleit – naar Amsterdams model – voor een verordening voor huurbemiddeling met bijbehorende vergunningen.

Vandaag bespreekt de raadscommissie Fysieke Infrastructuur en Buitenruimte (FIB) de brief die wethouder Karakus (wonen) stuurde. Aanleiding was het debat dat de SP eind vorig jaar aanvroeg over malafide huurbemiddelingsbureaus: rond die tijd kreeg de partij signalen over misstanden bij het particulier verhuren van woningen. De te hoge huren voor de woningen zijn direct van invloed op de bemiddelingskosten die gevraagd worden: deze is gerelateerd aan de gevraagde huur en bedraagt in veel gevallen één maand huur en één of twee maanden borg. Daar bovenop komen soms nog bemiddelings- en inschrijfkosten en sleutelgeld. SP-fractievoorzitter De Kleijn: “Dat de wethouder de te hoge huren wil aanpakken is prima, maar er is meer nodig om de huurders te beschermen tegen hoge kosten en wantoestanden.”

De SP zal vandaag dan ook pleiten voor het opstellen van een verordening waarin de regels zijn vastgelegd waaraan een bonafide bemiddelingsbureau moet voldoen. Hierin kunnen dingen vastgelegd worden als de manier waarop de bemiddelingskosten worden vastgesteld. Voldoet een bemiddelaar hier aan, dan kan hij een vergunning krijgen voor een aantal jaar, zo niet, dan kan de vergunning worden ingetrokken en is de bemiddelaar z'n inkomsten kwijt. De Kleijn: “Met een vergunningenstelsel ben je af van een hoop wild-west-voorwaarden die de bemiddelaars stellen aan de aanstaande huurder.”

Het COS Rotterdam kreeg opdracht onderzoek te doen naar de diverse praktijken in huurbemiddelingsland en rapporteerde – behalve de hoge huren – geen wantoestanden. Fractievoorzitter Leo de Kleijn: “Met wat rondsurfen op internet kom je natuurlijk maar achter een deel van de werkelijkheid, want iedereen kan een prachtige website bouwen. Wij kregen verhalen te horen over mensen die in hun nieuwe huisje kwamen, en daar al een andere huurder vonden: de woning was twee keer voor veel geld bemiddeld. Zo'n verhaal vind je nooit terug op een website.”