SP: geen bonnenquotum bij politie Rotterdam

25 september 2010

SP: geen bonnenquotum bij politie Rotterdam

De SP vindt het toepassen van een bonnenquotum bij de politie Rotterdam Rijnmond een verkeerde prikkel. SP fractievoorzitter Leo de Kleijn wil dat burgemeester Aboutaleb komende donderdag in de raad tekst en uitleg geeft. "Wat ons betreft geven we agenten de ruimte om hun werk te doen. Hen verplichten om 120 bonnen per jaar uit te schrijven, met als straf het niet doorgaan van een salaris periodiek, is wat mij betreft niet acceptabel."

Dagblad de Telegraaf en RTV Rijnmond berichten vandaag over de toepassing van bonnenquota bij de politie Rotterdam Rijnmond. Agenten moeten minimaal 120 bonnen uitschrijven per jaar, op straffe van het niet toekennen van een salaris periodiek.

De SP vindt dat agenten hiermee op een verkeerde manier gestimuleerd worden en zelfs gestraft bij het niet voldoen aan de richtlijn. Agenten moeten wat de SP betreft niet ingezet worden als bonnenschrijvers. Bovendien zijn bonnenquota een volstrekt verkeerd signaal naar de burgers.

De bonnenquota zijn op initiatief van de tweede kamer een paar jaar geleden uit de landelijke prestatieafspraken gehaald. Terecht, want het gezag van de politie wordt aangetast als agenten op elke hoek van de straat gaan posten om zoveel mogelijk bekeuringen uit te delen, zodat ze de opgelegde aantallen halen.