1-mei-comité doet aangifte van politiegeweld

19 augustus 2010

1-mei-comité doet aangifte van politiegeweld

Gisteren vormde de fractiekamer van de SP het decor voor de persconferentie die het 1-mei-comité gaf. De persconferentie ging vooraf aan de aangifte die het comité ging doen van het politiegeweld tijdens de demonstratie op 1 mei, die eindigde in schermutselingen en diverse arrestaties.

persconferentie 1-mei-comite

Van alle incidenten die er op 1 mei bij de demonstratie zijn voorgevallen, selecteerde het comité vijf gevallen. Deze zijn goed gedocumenteerd met foto- en filmbeelden. Door aangifte van deze vijf zaken te doen wil het comité een signaal afgeven dat niet alleen de politie als organisatie verantwoordelijk is voor de manier waarop zij optreedt, maar dat van individuele agenten ook verwacht mag worden dat ze zich fatsoenlijk gedragen en dat ze proportionele maatregelen nemen. Woordvoerder van het comité, Bert Voogt: "Een demonstrant die roept 'stoer hoor, met je stokje' met vijf man hardhandig tegen de grond werken is géén voorbeeld van proportioneel optreden."

Aanleiding voor het geweld op 1 mei was onenigheid over het meedragen van stokken om spandoeken en vlaggen de lucht in te houden. Volgens de politie mocht dit niet omdat de stokken als slagwapen gebruikt kunnen worden, volgens het comité is het niet meer dan normaal om tijdens een demonstratie met een stok spandoek en vlag in de lucht te houden. Voogt: "Het verbod om spandoeken aan een stok mee te dragen tast het democratisch recht op demonstratie aan. En zonder dit democratisch recht wordt het onmogelijk om ons sociaal recht te bevechten, want reken maar dat er met het aantreden van de nieuwe regering een heleboel redenen zijn om de straat op te gaan voor protest."

Eerder vroeg de SP het debat aan over het verhardende politieoptreden