Grotere rol voor gemeente bij oplossen funderingsproblemen

18 juli 2010

Grotere rol voor gemeente bij oplossen funderingsproblemen

De SP vindt dat de gemeente een grotere rol kan spelen bij het ondersteunen van huiseigenaren met problemen aan de fundering van hun woning. Deze problemen, vaak veroorzaakt door paalrot, zadelen de eigenaar op met soms torenhoge kosten. Het gemeentelijk funderingsloket kan beter bereikbaar zijn en daarnaast zou de gemeente een coƶrdinerende rol kunnen spelen als hele blokken woningen aan een opknapbeurt toe zijn. Daarnaast wil de partij weten hoeveel mensen gebruik hebben gemaakt van de financiƫle ondersteuning die de gemeente biedt aan particuliere woningbezitters. Tot slot wil de partij weten hoe het staat met het vervangen van het oude rioolstelsel: lekkende buizen kunnen het verzakken van woningen veroorzaken of versnellen. Na de zomer wil de SP een debat over dit onderwerp.

paalrot

Veel woningen in Rotterdam lopen de kans op verzakking of zijn al aan het verzakken. Het verhelpen van funderingsprolemen is een verantwoordelijkheid van de eigenaar, die zich daarmee vaak voor hoge kosten gesteld ziet. De gemeente Rotterdam opende vorig jaar het zogenaamde funderingsloket waar huiseigenaren met dergelijke problemen zich kunnen melden voor ondersteuning. SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn: 'Dat loket is een stap in de goede richting, maar ik denk dat de gemeente meer kan doen om de huiseigenaren te steunen. Over hoe dat zou moeten wil ik graag een debat na de zomer.'

Regierol
Een verzakking aan een enkele woning herstellen biedt niet veel soelaas. Woningen moeten als zogenaamde bouwkundige eenheid als geheel worden aangepakt om funderingsproblemen goed te verhelpen. Alle bewoners van zo'n blok moeten dus samenwerken en bereid en in staat zijn het probleem aan te pakken. De gemeente zou hier een grotere regierol in kunnen vervullen, mede omdat het proces van ontdekking van het probleem tot en met het volledig herstel van de woning wel meer dan een jaar kan duren. De Kleijn: 'Daar wringt de schoen: eigenaren worden eerst geconfronteerd met het vooruitzicht om hoge kosten te moeten maken en vervolgens moeten ze maar zien of de buren willen en kunnen meedoen.'