SP: Alle Rotterdamse jongeren aan het werk!

1 juni 2010

SP: Alle Rotterdamse jongeren aan het werk!

De SP fractie stelde vandaag vragen aan het college die met spoed, nog voor de raadsbehandeling van de Kadernota, beantwoord moeten zijn. De partij maakt zich zorgen over de werkloosheid onder jongeren en de oplossingen die het college hiertegen verzint.

Tijdens de verkiezingscampagne voor de gemeenteraadsverkiezingen kwam lijsttrekker Schrijer met de aankondiging dat hij Rotterdam ‘werkloosheidsvrij’ zou gaan maken. Kort of lang werkloos, oud of jong, het maakt niet uit iedereen moest aan de slag. Betaald of in ruil voor de uitkering. De zegetocht door de stad zou beginnen met de Tarwewijk en Overschie. Sindsdien hebben we niet veel meer gehoord over deze plannen. Nu kwam er een bericht in de Metro dat Schrijer alle jongeren met spoed aan een baan gaat helpen.

Josine Strörmann, gemeenteraadslid: “Wij zijn nooit gelukkig geweest met deze plannen. We hebben er vele vragen over. Ten eerste moeten werkende Rotterdammers gewoon loon krijgen en niet alleen een uitkering en ten tweede vinden en vonden wij al lang dat je het beste kan concentreren op jongeren aan het werk zetten. Ik ben blij dat wethouder Schrijer nu ook zijn prioriteiten op een rijtje heeft. Helaas krijg ik sterk de indruk dat het college en met name wethouder Schrijer op het vlak van werkloze jongeren meer bezig is met het uitslaan van spierballentaal dan met het echt duurzaam aan het werk helpen van jongeren. Door een persbericht, spoedafspraak of politie aan de deur is nog nooit iemand aan de slag geraakt…”

Al maanden zien we dat de ontslagen door de crisis met name jongeren treffen. Vooral door flexibele arbeidscontracten zijn jongeren evenredig vaak de klos. Het CBS komt vandaag met cijfers waaruit blijkt dat de eerste drie maanden van 2010 de groep werkloze jongeren al weer met 15 procent is gegroeid. Nu is het zo dat sinds vorig jaar de Wet Investeren in Jongeren (WIJ) in werking is getreden en dat Rotterdam nu jongeren tot 27 jaar geen uitkering meer mag geven maar een passend leer/werk aanbod moet doen.

De SP fractie heeft onlangs een onderzoek naar de effectiviteit van het Jongerenloket gedaan. Strörmann: “We hoorden rond de WIJ van het college ook weer veel ronkende termen: “jongeren zijn aan het werk of gaan naar school, maar niemand blijft op de bank zitten!”. Helaas blijkt uit gesprekken met jongeren, andere betrokkenen en natuurlijk een bezoek aan het loket zelf zeer duidelijk dat de uitvoering van de WIJ nog maar zeer slecht uit de verf komt. Logisch, we zitten immers met een economische crisis, het loket is onderbemand, er is veel gereorganiseerd en last but not least; de doelgroep van het Jongerenloket is niet 1, 2, 3 aan het werk te krijgen. Dat kan aan hun (gebrek aan) opleiding liggen, en aan het gebrek aan passende banen, maar dat niet alleen. Helaas zijn er heel wat jonge Rotterdammers met psychosociale problemen. Heel veel jongeren die zich melden bij het Jongerenloket worden dus niet aan het werk of naar school geholpen, maar komen in een zogenaamd re-integratietraject, dat vaak nergens naar toe gaat”.

Vandaag nog werd een onderzoek van FNV Jong onder vierduizend jongeren gepresenteerd waaruit blijkt dat onze conclusies over de uitvoering van de WIJ kloppen. Er komen erg weinig jongeren aan het werk via de WIJ. De werkloosheid onder jongeren is van vrij lange duur. Zes op de tien werkloze jongeren zit al meer dan een half jaar zonder baan. Voor eenderde is dit zelfs meer dan een jaar.

Strörmann: “Duidelijk is voor de SP dat het de jongeren niet te verwijten is dat er zo’n grote werkloosheid is. Juist daarom stuit het me zo tegen de borst om de jongeren te gaan dreigen met boetes op de uitkering en langs de deur met de politie. De jeugd van Rotterdam ‘zit op de bank’ en dat is een levensgroot probleem! Ik daag de nieuwe coalitie uit om te stoppen met symboolpolitiek van haastige en harde maatregelen en samen met de SP-fractie, de rest van de raad en experts op dit gebied, een echte aanpak in touw te zetten. Dan kunnen we jongeren duurzaam aan het werk helpen en daar is heel Rotterdam bij gebaat.”

Lees hier de schriftelijke vragen (PDF)