Snel actie tegen gevaarlijke gevels in Rotterdam

6 mei 2010

Snel actie tegen gevaarlijke gevels in Rotterdam

De Rotterdamse SP-fractie vindt dat de gemeente snel actie moet ondernemen om ongelukken door instortende gevels en overkappingen in de stad te voorkomen. Fractievoorzitter Leo de Kleijn stelde vandaag vragen aan het college naar aanleiding van conclusies uit een nog te verschijnen rapport van de VROM-inspectie waaruit blijkt dat er door gemeentes tot nu toe niets gedaan is met de eerdere waarschuwingen vanuit de inspectie.

De Kleijn: "In 2005 kwam een deel van de gevel van het Hiltonhotel naar beneden. In 2007 waarschuwde de VROM-inspectie al nadrukkelijk voor de gevaren. Begin 2009 beloofde het college na vragen vanuit de gemeenteraad actie te ondernemen. Een jaar later hebben we nog steeds niks gehoord over de resultaten en de voortgang daarvan. Het is hoog tijd voor snelle actie tegen de stil tikkende tijdbommen aan tientallen Rotterdamse gevels."

De SP-fractie vindt dat de gemeente haar toezichtstaak serieus moet nemen en in moet grijpen waar sprake is van gevaarlijke situaties. De Kleijn wil van het college onder meer weten hoe het staat met de aanpak van de 75 gebouwen die uit een eerder onderzoek naar voren kwamen als bouwwerken "met een verhoogd risico" en met de beloofde risicoanalyse naar gebouwen met gemetselde gevels.