Oud-Hollandse spelen in multiculturele stijl

3 mei 2010

Oud-Hollandse spelen in multiculturele stijl

Leden van ROOD, jong in de SP, Rotterdam stonden op Koninginnedag op de traditionele vrijmarkt in het centrum. Op een kleedje deden zij onze gezamenlijke bezittingen in de uitverkoop, aangezien het na 9 juni misschien niet meer kan. Veel politieke partijen zijn namelijk van plan om te verpatsen wat van ons allemaal is: betaalbare zorg, de studiefinanciering en de AOW. Omdat Koninginnedag ook vooral gezelligheid symboliseert organiseerde ROOD ook een aantal oud-Hollandse spelen in een modern jasje.

Stand

Van koekhappen in Marokkaanse stijl tot het spelen van schaapjeprik, alles was mogelijk. Op deze manier wilde ROOD benadrukken dat de mengelmoes van culturen vooral een enorme verrijking is voor Nederland, zonder te ontkennen dat er een aantal problemen zijn die we samen moeten oplossen.

Lekkernijen happen
Koekhappen naar Marokkaanse lekkernijen

Daarnaast was er de mogelijkheid om mee te doen aan politiek blikwerpen. Lijsttrekkers van de grootste partijen waren afgebeeld op de blikken. Feestvierders van jong tot oud wilden graag hun frustraties over de politiek uiten door de lijsttrekkers stuk voor stuk van hun voetstuk af te werpen. Emile Roemer was de enige die standvastig bleef staan.

Gooien 1
Opgekropte frustraties....

Gooien 2
en nog veel meer liefhebbers.

Gooien 3
Specifieke voorkeuren....

Gooien 4
maar één iemand blleef staan...

Gooien 5
Emile Roemer!

De mensen kregen ook de kans om deel te nemen aan een referendum over de bezuinigingen door een spons in grote tomaten te stoppen. De vraag was: Waarop kan er volgens u wel bezuinigd worden? Honderden mensen brachten hun stem uit. De keuze was om te bezuinigen op de zorg (verhoging eigen risico), de JSF (opvolger van de F16), de AOW en het koningshuis. De uitslag was niet verrassend: slechts 3 procent van de mensen vond dat er bezuinigd kon worden op de zorg door het eigen risico te verhogen en slechts 4 procent vond het verhogen van de AOW-leeftijd een goed plan. Verrassend genoeg vonden de feestvierders zelfs op Koninginnedag bezuinigingen op het koningshuis een goed alternatief met 41 procent van de stemmen, maar mensen zien het liefst bezuinigingen op het prestige-object van defensie: de JSF met 52 procent van de stemmen.

Referendum
Referendum over wie moet de crisis gaan betalen

Schaapje prik
Het ouderwetse ezeltjeprik, maar voor deze gelegenheid omgedoopt tot schaapjeprik