Wensen buurtbewoners dé meetlat bij bouw en sloop

3 maart 2010

Wensen buurtbewoners dé meetlat bij bouw en sloop

SP lijsttrekker Leo de Kleijn overtuigde afgelopen zondag het publiek bij het Nivon-debat over het woon-, bouw- en sloopbeleid van Rotterdam. De vraag was welke ‘linkse’ partij – alleen D66, PvdA, Groenlinks en SP waren uitgenodigd – het beste antwoord heeft op de ongewenste afbraak van goede en betaalbare sociale woningbouw in Rotterdam.

protest in Crooswijk

De PvdA zegt geleerd te hebben van de sloop van Crooswijk en nu ook meer te zien in renovatie. Deze woorden staken echter schril af tegen het handelen van het college waar ook de PvdA in vertegenwoordigd is. Maar ondanks gedraai, en verkapt excuus over eerdere sloopprojecten richt de PvdA zich in haar ambities nog steeds openlijk op de duurdere woningen. D66, die gewoonlijk graag een lans mag breken voor bestuurlijke vernieuwing en volksraadpleging, bleek sceptisch over inspraak van burgers  over plannen voor sloop- en renovatieprojecten, iets waar de SP vierkant voor staat.

De Kleijn: “Volgens het college is er een overschot aan goedkope woningen. Rotterdam wil de komende tien jaar nog eens 20.000 huurwoningen slopen. Onderhoud aan veel verwaarloosde en gehorige betaalbare woningen is hard nodig. Maar door lukraak goedkope woningen te slopen en dure en middeldure koopwoningen terug bouwen, dreigt goed en betaalbaar wonen voor nog meer Rotterdammers onbereikbaar te worden.”

De SP gaat bouwen naar behoefte. Voor alle nieuwbouw-, sloop- en renovatieplannen zijn de wensen van bewoners én de huidige en toekomstige woonbehoefte van mensen in de wijk de belangrijkste meetlat.