SP: 4000 extra banen in de Rotterdamse buurten

1 maart 2010

SP: 4000 extra banen in de Rotterdamse buurten

De SP wil 4000 extra banen creëren om werk te doen dat nu in de Rotterdamse wijken blijft liggen: bijvoorbeeld in het buurtbeheer, onderhoud van speeltuinen, toezicht in metrostellen, werk in buurthuizen en op scholen. Een gemeentelijk detacheringsbedrijf zou Rotterdammers die nu werkloos zijn daarvoor een fatsoenlijk salaris moeten betalen. Dat staat in het plan 'Werken in een betere stad en buurt' (PDF), dat SP-Kamerlid Harry van Bommel en lijsttrekker Leo de Kleijn vanmiddag presenteerden.

Leo de Kleijn: 'Er is zat werk in Rotterdam - dat wil zeggen, zat werk te doen om Rotterdam een betere stad te maken. Armoede en werkloosheid zijn de grootste problemen van Rotterdam van dit moment. Als de SP in het college komt gaat de werkloosheid in Rotterdam flink omlaag, en deze banen kunnen daaraan een goede bijdrage leveren.'

Onlangs presenteerde PvdA-lijsttrekker Dominic Schrijer zijn plan voor 'werkloosheidsvrije wijken'. Hij wil uitkeringsgerechtigden verplichten om zonder loon bijvoorbeeld boodschappen in te pakken bij de Albert Heijn. Dat vindt de SP geen oplossing. De Kleijn: 'Tegenover werk moet een volwaardig salaris staan. De pulpbanen van Schrijer bieden mensen geen enkel perspectief op een betere toekomst en zinnig werk tegen een fatsoenlijk loon. Wij willen mensen aan nuttig werk - door meer maatwerk, betere opleiding en betere begeleiding - en door hen in een vaste baan belangrijk werk voor de stad te doen dat op dit moment blijft liggen.'

De SP was vandaag 'On Tour' in Rotterdam. Van 11 tot 16 uur waren SP-Kamerleden en andere prominenten overal in de stad te vinden om Rotterdammers te overtuigen op 3 maart SP te gaan stemmen. De Tour werd afgesloten met een toespraak van Harry van Bommel op het Eendrachtsplein. Van Bommel en De Kleijn presenteerden het banenplan van de SP, en onthulden daarnaast de winnaar van de 'Over de Balk'-prijs. Via internet konden mensen de afgelopen weken stemmen voor de grootste financiële blunder van het huidige gemeentebestuur. Hans Smits, de directeur van het Havenbedrijf Rotterdam, krijgt deze week de prijs uitgereikt vanwege zijn topsalaris van ruim 500.000 euro.

Foto en video

SP'ers gingen maandag overal in de stad langs deuren, scholen, winkeliers, en verzorgingshuizen. SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen ging buurten bij de ondernemers van Rotterdam:

Lees het banenplan van de SP: 'Werken in een betere stad en buurt' (PDF)