Raad van Europa: mosquito moet verboden worden

11 maart 2010

Raad van Europa: mosquito moet verboden worden

De mosquito 'behandelt jonge mensen alsof ze ongewenste vogels of ziektes zijn' en 'is een vernederende behandeling, zoals verboden in het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens'. Dat stelde de parlementaire assemblee van de Raad van Europa vandaag.

SP-fractievoorzitter Leo de Kleijn heeft daarom schriftelijke vragen gesteld aan het gemeentebestuur: 'De SP is altijd tegen de inzet van de mosquito geweest. Het apparaat lost overlast niet op, treft veel jongeren die niets kwaad doen, en is in strijd met het verbod op discriminatie en het recht op bewegingsvrijheid. Nu blijkt het apparaat zelfs in strijd te zijn met het verbod op vernederende behandeling en bestraffing. Zo'n apparaat moet een gemeentebestuur niet willen inzetten.'

De Raad van Europa is de waakhond van Europa als het gaat om de rechtsstaat en de rechten van de mens. 47 Europese landen zijn er lid van. De Kleijn: 'Zo'n krachtige veroordeling van de mosquito door de Raad van Europa kan burgemeester Aboutaleb niet zomaar naast zich neerleggen. De vraag die ik aan hem heb is dan ook: wie vindt u dat er meer recht van spreken heeft als het gaat om mensenrechten - de Raad van Europa, of u?'

Mosquito waar 'ie thuis hoort: in het museum (21-02-10)
Mosquito's het zwijgen opgelegd (27-01-2010)