SP blij met steun breedtesport

4 februari 2010

SP blij met steun breedtesport

De SP is blij dat alle andere partijen tijdens het debat over sport in Rotterdam zich van de week positief uitspraken over breedtesport: de recreatieve sport die bij clubs of individueel beoefend wordt. SP-lijsttrekker Leo de Kleijn voerde het woord: “Mooi dat iedereen zich zo posititief uitsprak voor sport in de buurt: dan worden er in de komende periode tenminste niet zomaar wijksporthallen zoals de Asterlo gesloten.”

voetballende jongetjesDe SP vindt het belangrijk dat mensen dicht bij huis niet te duur kunnen sporten. Daarvoor moeten in de buurt dan wel voldoende mogelijkheden zijn. Van trapveldjes tot gymzalen van skatepaden tot veilige fiets- en wandelroutes. Soms zal er daarom extra geïnvesteerd moeten worden, maar soms is het een kwestie van slimmer werken. De Kleijn: “Zo was ik laatst op de school De Wereld op Zuid en daar is de gymzaal zo aan de school gebouwd, dat die 's avonds niet door de omwonenden gebruikt kan worden. Dat is eeuwig zonde.”

De SP is ervoor sport te stimuleren en daarmee bij de jongeren te beginnen. Een plan om kinderen tot twaalf jaar gratis te laten sporten past daar prima in. Ook samenwerkingen tussen scholen en sportclubs moeten ondersteund worden. De Kleijn: “Zo maken kinderen al vroeg kennis met alle verschillende sporten die er zijn en de clubs komen weer aan leden.” Ook voor scholen met gehandicapte kinderen is het belangrijk dat er gesport kan worden. Drempels die dat belemmeren, zoals bijvoorbeeld de aanpassingen die bij de clubs nodig zijn, moeten wat betreft de SP worden weggewerkt. De Kleijn: “Dat kan door het vervoer naar de clubs voor deze kinderen te regelen, maar misschien kunnen de clubs ook naar de scholen toekomen.”

Uiteraard ging de discussie natuurlijk ook over de bouw van de nieuwe Kuip. De SP is niet tegen de bouw, maar alleen als de gemeente niet alle risico's hoeft te dragen en als het verkeer ernaartoe goed is geregeld. Dat houdt in dat de nieuw aan te leggen metrolijn tegelijk met het stadion af moet zijn. De Kleijn: “Je kan het de mensen in de wijken rondom de nieuwe Kuip niet aandoen als er straks 80.000 mensen met de auto naartoe komen.”

Geen nieuwe Kuip zonder metrolijn