PvdA ligt slecht bij werknemers

18 februari 2010

PvdA ligt slecht bij werknemers

Lijsttrekker Schrijer en zijn PvdA liggen slecht bij de actieve leden van de vakbond. Zo bleek tijdens het FNV-debat afgelopen dinsdag in Engels. SP-lijsttrekker Leo de Kleijn maakte korte metten met de asociale PvdA-plannen om mensen met behoud van uitkering tot werken te dwingen.

Leo de Kleijn bij FNV-debat

Bij de peiling vóór het debat bleek al dat de aanwezige vakbondsleden wél op de SP, en niet (op één man in het publiek na) op de PvdA gingen stemmen. Het was niet de dag van PvdA-wethouder en -lijsttrekker Dominic Schrijer; niet alleen kwam hij bijna een uur te laat op het debat met een smoes die niet bleek te kloppen, hij kreeg tijdens het debat ook nog te maken met een publiek dat boos was op zijn plannen en wist waar het over ging.

Bijvoorbeeld zijn plan om de werkloosheid aan te pakken door mensen te dwingen om werk te doen met behoud van uitkering. SP-lijsttrekker Leo de Kleijn maakte daar tijdens het debat – onder luid applaus van de vakbondsleden – korte metten mee: “Het is leuk voor de Albert Heijn dat ze gratis inpakkers krijgen, maar het lost de armoedeproblemen niet op. Sterker nog, je krijgt zo een tweedeling in de arbeidsmarkt. Mensen die voor een fatsoenlijk loon werken, en mensen die het met uitkeringsniveau moeten doen. Zo ondermijn je de arbeidsvoorwaarden en de lonen, want de mensen met goede voorwaarden worden ontslagen omdat hun werk gedaan kan worden door Schrijers dwangarbeiders. Dat plan van Schrijer moet van tafel.”

Overigens werd tijdens het debat de sociale monitor van de FNV gepresenteerd. Daarin wordt gekeken welke gemeentes het beste scoren op de onderwerpen werk, inkomen en zorg. Agnes Jongerius wist te vertellen dat er op dit moment maar één gemeente is die een volgens de vakbond fatsoenlijk tarief voor de thuiszorg hanteert. Eindhoven. En raad eens van welke partij de verantwoordelijk wethouder daar is? De SP.