Wethouder Vervat moet vertrekken om 'Blunderput'

28 januari 2010

Wethouder Vervat moet vertrekken om 'Blunderput'

Als het aan de SP ligt, pakt wethouder Vervat van Economie, Verkeer en Vervoer z'n biezen. De SP dient hiertoe vanavond bij het raadsdebat over extra investeringen in de Museumparkgarage een motie van wantrouwen in. Opnieuw vraag het college extra geld voor de Museumparkgarage, terwijl de zaken nog steeds op dezelfde klungelige manier worden aangepakt, zodat de garage steeds duurder wordt. SP-woordvoerder Leo de Kleijn: “Nog steeds wordt er niet kritisch gekeken naar hoe deze garage tot stand komt, niet op projectniveau, niet bij de gemeentelijke diensten, en niet op bestuurlijk niveau, in dit geval wethouder Vervat.”

wethouder VervatEen aantal maanden geleden erfde PvdA-wethouder Vervat het 'dossier Blunderput' van zijn voorganger VVD-wethouder Baljeu. De problemen met de Museumparkgarage blijken in de tussentijd niet opgelost. De Kleijn was twee jaar geleden lid van de raadscommissie die de eerdere kostenoverschrijdingen bij de bouw van de garage onderzocht. Hij is het zat: “De wethouder wist dat er forse problemen waren bij de bouw van de garage dus hij had de gemeentelijke diensten en de projectleiders beter achter de broek moeten zitten om ervoor te zorgen dat de kosten nu echt binnen de perken zouden blijven.”

De kosten van de Museumparkgarage waren ooit geraamd op 43 miljoen. In 2007 werd duidelijk dat de kosten waren opgelopen tot 103 miljoen euro, ruim 175 euro per Rotterdammer. Er volgde een raadsonderzoek naar de kostenoverschrijdingen en de rol van toenmalig wethouder Baljeu en de conclusies waren helder: de wethouder gaf geen sturing aan het project en lichtte de raad verkeerd in. Haar opvolger Vervat heeft de zaken niet veel beter voor elkaar. De Kleijn: “Vervat had de bezem door het project moeten halen, dan had hij de raad nu niet opnieuw om geld hoeven vragen.”

Raad laat blunderende wethouder zitten