Raad laat blunderende wethouder zitten

16 november 2007

Raad laat blunderende wethouder zitten

Donderdagavond laat bleek dat de gemeenteraad ondanks grote blunders bij de bouw van de Museumparkgarage - in de volksmond ook wel de 'blunderput' genoemd - verantwoordelijk wethouder Jeannette Baljeu niet wegstuurt. Een motie van wantrouwen tegen Baljeu van de SP en Leefbaar Rotterdam werd alleen door de oppositie gesteund.

BaljeuDe kosten van de Museumparkgarage zijn door grove fouten opgelopen van 48 miljoen tot ruim 103 miljoen euro, ofwel ruim 175 euro per Rotterdammer. Baljeu heeft onvoldoende sturing gegeven aan het project en de raad onvolledig en onjuist voorgelicht, stelt het eindrapport van de door de raad ingestelde enquêtecommissie. Het rapport van de commissie en de aanbevelingen daarbij werden dinsdag nog unaniem door de gemeenteraad geaccepteerd.

“Deze wethouder, die geen sturing gaf, de raad verkeerde informatie verstrekte en zich bovendien nu al weer tegenspreekt ten opzichte van vorige week, moet straks de bezem door de gemeentelijke organisatie halen om dit soort rampen in de toekomst te voorkomen? Daar heb ik geen vertrouwen in en het is niet uit te leggen aan de mensen in de stad dat de coalitiepartijen dat wel hebben”, zei SP-raadslid Leo de Kleijn in het debat. Hieronder is een ultrakorte samenvatting van het slot van het debat te bekijken:

Download Flash Player om deze video te bekijken.

Weblog Theo Cornelissen: Baljeu blijft draaien zonder te sturen (16-11-2007)
Weblog Theo Cornelissen: Stuurt Baljeu of wordt ze weggestuurd? (15-11-2007)
Wethouder Baljeu overleeft debat Blunderput (AD Rotterdams Dagblad, 16-11-2007)