SP: Bezuinigingen op bibliotheek onzalig plan

28 januari 2010

SP: Bezuinigingen op bibliotheek onzalig plan

Het college wil de Gemeentebibliotheek verzelfstandigen, zodat in de toekomst 2 miljoen euro bespaard kan worden. De SP vindt dit een onzalig plan en dient vandaag tijdens de raadsvergadering een motie in om de bezuiniging van de baan te krijgen. SP-fractievoorzitter Theo Coşkun: “Een moderne, goed draaiende bibliotheek is een basisvoorziening die onmisbaar is voor het onderwijs aan en de ontwikkeling van de Rotterdammers.” Ook dient de partij een motie in om de behoefte aan wijkfilialen te pijlen.

bibliotheek_Blijdorp

Op het moment dat de bibliotheek verzelfstandigd is, kan ze goedkoper personeel aannemen. Zo kan de gemeente bezuinigen op deze voorziening. De SP is tegen de verzelfstandiging omdat de service die een dienst of organisatie na verzelfstandiging verleent nooit beter of goedkoper voor de gebruiker wordt. Coşkun: “Een moderne, goed draaiende bibliotheek is een basisvoorziening en die moet dus voor alle Rotterdammers toegankelijk blijven.”

Onderdeel van het plan tot verzelfstandiging is het schrappen van bibliotheekfilialen. Per deelgemeente moet er maar eentje overblijven. In een aantal scholen wordt verder een provisorische collectie ondergebracht. De SP vindt de indeling één per deelgemeente erg rigide en wil juist dat er onderzocht wordt met een wijkenquête hoe de behoefte aan een bibliotheekvoorziening per wijk ligt. Coşkun: “De bieb heeft ook een sociale functie voor kinderen en ouderen. Een schoolbieb voorziet daar niet in, dus dan moet je niet zomaar wijkfilialen sluiten.”

Update
De motie die een wijkonderzoek naar de behoefte aan een bibliotheekvoorziening bepleit, is aangenomen.