Geef Antilliaanse moeders weer hoop op de kaap

7 januari 2010

Geef Antilliaanse moeders weer hoop op de kaap

Afgelopen maandag was de SP-fractie buurten bij de “vrijwillige moeders” van Proksimo, een project van Stichting Welzijnsbevordering Antillianen en Arubanen (SWA). Proksimo en de vrijwillige moeders waren succesvol bezig op het geteisterde Katendrecht. De criminaliteit daalde, doordat de vrijwilligers investeerden in een groep jongeren die behoort tot de 'harde kern' lastposten en potentiële criminelen. De subsidies zijn stopgezet, Katendrecht dreigt weer de verkeerde kant op te gaan. De SP wil dit aanstaande donderdag aankaarten in de gemeenteraad.

Vrijwillige moeder Eldrid

Volgens de bewoners ging het tot de zomer steeds beter met Katendrecht. De wijk kwam steeds vaker positief in het nieuws. Zowel Antilliaanse als andere jongeren werden meegenomen in de aanpak van de vrijwillige moeders. De aanpak van Proksimo leek te werken. Er was een goede controle en bovenal een stevige vertrouwensbasis. Het jongerencentrum was de plek waar deze jongeren terecht konden en er was goed contact met de ouders. Een groep van zeventig jongeren zette zich in om zichzelf en daarmee ook het imago van de wijk te veranderen. Ze gingen naar school of hadden werk. De vrijwillige moeders van Katendrecht hebben het afgelopen jaar ondersteuning gekregen van Optima Forma, een project van SWA. De deelgemeente heeft de subsidies aan Proksimo en Optima Forma stopgezet en dus wordt dit project door SWA niet gecontinueerd. De begeleiding van de “vrijwillige moeders” vervalt nu en dat gaat ten koste van de activiteiten. Het jongerencentrum is nu bijna altijd dicht, activiteiten gaan niet door en het vertrouwen bij de Antilliaanse jongeren neemt af. Verschillende jongeren zijn weer gestopt met school en er zijn ook weer incidenten voorgevallen.

Proksimo

De stadsmarinier voor Antillianen lijkt ook de succesvolle moeders te passeren door met een Amsterdams bureau zelf de jongeren in Katendrecht te passeren. Jaren geleden werd met de komst van het SS Rotterdam beloofd dat op die boot op de eerste plaats stageplekken voor jongeren uit de buurt zouden komen. Het werk op het schip gaat binnenkort eindelijk van start, maar van de beloofde werk- en stageplekken voor Katendrechters is nog niets geregeld.

De SP wil aanstaande donderdag aan het college vragen vragen wat de stadsmarinier en andere ambtenaren gaan doen om de “vrijwillige moeders” in hun succesvolle aanpak te ondersteunen. SP-fractievoorzitter Theo Coşkun: ''Als andere organisaties weer van vooraf aan moeten beginnen zou dat heel jammer zijn omdat er veel tijd, energie en geld is geïnvesteerd in een beleid waarmee veel vooruitgang werd geboekt door de moeders''.