Buurten deze week: Onzekerheid in Schiebroek

18 december 2009

Buurten deze week: Onzekerheid in Schiebroek

Deze week trotseerden actieve SP'ers driemaal de kou en gingen op buurtavontuur in het Oude Westen, Schiebroek en het Liskwartier. Huis-aan-huis werd de jaarkrant van de SP persoonlijk aan de bewoners van de verschillende wijken afgegeven en daarnaast werd er gevraagd naar de problemen die spelen in de wijken. Met name in Schiebroek blijken er erg nog steeds veel problemen te zijn, die worden veroorzaakt door de onduidelijkheid die er heerst over het al dan niet doorgaan van grootschalige sloop.

Christine in gesprek met een bewoner van het Oude Westen
Christine de Vos in gesprek met een bewoner van het Oude Westen

Het buurten maakte eens te meer duidelijk dat mensen het enorm waarderen wanneer politieke partijen naar hun toekomen en ook echt naar ze luisteren. De overgrote meerderheid van de mensen nam de krant enthousiast in ontvangst, en daar waar problemen spelen kregen de SP'ers dat direct te horen.

Met name in Schiebroek blijken enorm veel problemen te zijn omtrent de voorgenomen en later weer uitgestelde sloop van woningen. Door de jarenlange onzekerheid of de sloop nou wel of niet zou plaatsvinden, trokken bewoners uit voorzorg weg. Verder onderhouden veel mensen hun tuin niet meer, omdat dit wel een erg dure investering zou zijn als je binnen korte tijd moet verhuizen. De sociale structuren in de wijk zijn compleet vernietigd en van het gemoedelijke Schiebroek van weleer is geen sprake meer. Het meest aangrijpende verhaal was misschien wel dat van een 75-jarige man die vanwege de voorgenomen sloopplannen is verhuisd naar Berkel en Rodenrijs, terwijl hij helemaal niet wilde vertrekken uit zijn Schiebroek. Door de onzekerheid besloot hij toch te gaan en kort daarop werden de sloopplannen van zijn oude woning geannuleerd. Deze man reist nu een aantal maal per week op en neer vanuit Berkel en Rodenrijs naar plaatselijke verzorgingstehuis in Schiebroek om daar vrijwilligerswerk te doen. Dit allemaal omdat hij niet zonder zijn geliefde wijk kan.

Wiel Senden en Henk Freeling in gesprek met een buurtbewoner van Schiebroek
Wiel Senden en Henk Freeling in gesprek met een bewoner van Schiebroek

Aanstaande maandag gaat de SP weer buurten, dit keer in het Nieuwe Westen in Delfshaven: we zullen om 17.30 verzamelen in Hotel Café West aan de Beukelsdijk 16-A. Dinsdag zullen we gaan buurten in Vreewijk in Feyenoord: we zullen dan om 19.00 verzamelen in Wijkcentrum De Brink aan de Dreef 71. Daarna zullen we even gaan genieten van de kerstdagen en vervolgens maandag de 28e weer verder gaan met de Buurtmarathon.

Wil je ook meehelpen? Bel of mail met Vincent Vergeer: (06) 811 59 898 of vincentvergeer@gmail.com

Download de nieuwe krant van de SP, 'Rotterdam verdient beter!' (PDF)