Ook 16-jarigen naar jeugdarts

13 november 2009

Ook 16-jarigen naar jeugdarts

De SP wil graag dat als jongeren zestien jaar zijn, ze nog een keer gezien worden door een jeugdarts. Een motie die oproept om te onderzoeken hoe duur dat wordt, is gisteren door de gemeenteraad bij de behandeling van de begroting met brede steun aangenomen. Vrijwel alle partijen gaven aan zo'n extra bezoek belangrijk te vinden.

De SP vindt het belangrijk dat jongeren van zestien jaar nog een keer gezien worden door een speciale jeugdarts. Juist jongeren van die leeftijd hebben te kampen met grote lichamelijke en psychosociale veranderingen en maken daarin een enorme ontwikkeling door. Nu worden jongeren voor het laatst door de jeugdarts gezien als ze dertien zijn. SP-raadslid Josine Strörmann: “De jongeren op wat latere leeftijd nog eens bij de jeugdarts laten komen kan veel problemen op de langere termijn voorkomen.”

In het gesprek met de arts zou het moeten gaan over de lichamelijke ontwikkeling, seksualiteit, pesten, voeding, drugs- en drankgebruik etc. Maar ook problemen met gezondheid of psychosociale problemen kunnen daarin aan de orde komen. Strörmann: “Alles waar de jongeren maar mee geconfronteerd kunnen worden op die leeftijd moet in zo'n gesprek op tafel kunnen komen.”