Crisis misbruikt om 'dure' havenwerkers te lozen

25 november 2009

Crisis misbruikt om 'dure' havenwerkers te lozen

De SP maakt zich zorgen over de werkgelegenheid in de Rotterdamse haven. De afgelopen maanden kregen aan de achterdeur honderden havenarbeiders hun ontslag, terwijl de voordeur wijd openstond voor stagiairs en uitzendkrachten. Deze laatsten zijn goedkoper en hebben minder opgebouwde rechten. De SP wil niet dat de crisis misbruikt wordt om goed-geschoold havenpersoneel bij het vuil te zetten en de arbeidsvoorwaarden in de haven onder druk te zetten. Daarom heeft ze een debat hierover morgen in de raad aangevraagd.

boot 'Fighter'

Door deze ontwikkeling, waarbij oudere, ervarener havenwerkers worden vervangen door jonge, onervaren stagiairs, wordt het gemakkelijk voor de havenbedrijven om te morrelen aan de arbeidsvoorwaarden. SP-lijsttrekker Leo de Kleijn: “Werken moet lonen, of je nu vast, als oproepkracht of als stagiair aan de slag bent. Wat er nu gebeurt is niet goed voor de oudere havenwerkers: voor hen dreigt ontslag of ze zitten al thuis. Maar ook de jongeren hebben er geen baat bij als de ondernémers in de haven maar kunnen doen en laten wat ze willen.”

Een aantal maanden geleden heeft de gemeente geld vrij gemaakt om jongeren met behoud van uitkering of als stagiair aan de slag te helpen in de haven. De SP vindt het prima dat jongeren worden aangespoord om daar aan de slag te gaan, maar niet ten koste van alles. De Kleijn: “Deze leerlingen en stagiairs verdienen een fatsoenlijke vergoeding en ze zouden een aanvulling moeten zijn op de bestaande krachten, geen vervanging.”

Rotterdam gebaat bij goede, flexibele havenpool