10 september 2009

Personeel Shell Pernis veilig naar huis

De Rotterdamse SP-fractie was onlangs op bezoek, buurten in bedrijven, bij Shell Pernis. Het personeel gaf aan dat de verkeerssituatie bij de poorten van dit bedrijf onveilig is. De SP-fractie wil dat er zo snel mogelijk actie wordt ondernomen en heeft hierover schriftelijke vragen gesteld aan het College van B&W.

De verkeerssituatie bij de uitgang, bij de poorten 5 en 14, heeft al meerder malen geleid tot kleine ongelukken en bijna-verkeersongevallen. Vooral voor het personeel in de nachtdiensten is het erg gevaarlijk. Het gebruik van openbaar vervoer naar en van het bedrijf is ook geen optie want er rijden geen bussen meer en het metrostation is te ver.

Personeel Shell Pernis veilig naar huis

Meerdere malen zijn voorstellen van het personeel door de directie van Shell Pernis bij de gemeente neergelegd om de verkeersveiligheid bij de poorten te vergroten. Het personeel denkt aan stoplichten en/of snelheidsbeperking of het fietspad verplaatsen naar de andere zijde van de weg. De gemeente heeft tot nog toe niets met de voorstellen gedaan. Zolang er geen verkeersongevallen met dodelijk afloop hebben plaats gevonden komen deze locaties volgens de gemeente niet in aanmerking voor genoemde verkeersmaatregelen aldus de ondernemingsraad. SP-raadslid Leo de Kleijn: "Het zou toch van de gekke zijn dat er eerst een dode zou moeten vallen voordat er maatregelen worden genomen. De reeds voorgevallen bijna-ongelukken en kleine verkeersongevallen zijn erg genoeg en reden te meer om verkeersmaatregelen te nemen".

De SP vraagt of het college bereid is de door het personeel voorgestelde maatregelen te nemen zoals het plaatsen van stoplichten en/of snelheidsbeperking invoeren of het fietspad verplaatsen naar de andere zijde. Ook wil de SP dat er snel contact wordt opgenomen met het personeel van Shell Pernis om en met hen te praten over de te nemen verkeersmaatregelen zodat het personeel weer veilig naar huis kan.