Discriminatie de deur uit!

1 september 2009

Discriminatie de deur uit!

De strijd tegen discriminatie is in het huidige wij-tegen-zij klimaat en in een stad als Rotterdam erg belangrijk. Toch lijkt het stadsbestuur het er maar een beetje bij te laten zitten. Bij een laatste rapportage van het college van B & W over de voortgang bleek dat er de afgelopen jaren niet veel gebeurd is op dit vlak.

regenboogpoppetjesEen motie die de SP eind 2008 indiende, over het uitbannen van discriminatie in het uitgaansleven, werd aangenomen maar er is nog niets met onze aanbevelingen gedaan. En dat nota bene in het Jongerenjaar…

Zoals altijd mist de SP maatregelen om discriminatie op leeftijd en op grond van een handicap met kracht te bestrijden. Daar moet nu echt iets aan gaan gebeuren.

Discriminatie op de arbeidsmarkt is op het moment een zeer groot probleem. Lang is er gedacht: als alle jongeren maar goed opgeleid zijn en goed Nederlands spreken, dan komt het wel goed. Nou niet dus. Heel veel allochtone jongeren hebben inmiddels een prima opleiding maar merken toch dat ze geen baan kunnen vinden. Dit zorgt voor enorme frustratie en verlies van zelfvertrouwen voor deze jongeren. Helaas is het stadsbestuur niet van plan om dit flink aan te gaan pakken.

Er zijn twee soorten discriminatie op de arbeidsmarkt:
Ten eerste die waarbij mensen op de werkvloer worden gediscrimineerd en/of minder kansen op promotie hebben. Dit is het beste aan te pakken door strenge handhaving van de wet en de drempel tot het doen van aangifte zo laag mogelijk te maken. Hoe meer aangiftes hoe beter.

De tweede soort is misschien nog wel moeilijker te bestrijden: discriminatie bij het aannemen van nieuw personeel. Uit allerlei onderzoeken blijkt dat dit echt en zeer geregeld voorkomt. Maar er is natuurlijk ook iets anders aan de hand. Als mensen van te voren al in kunnen schatten dat ze geen gelijke kansen op de arbeidsmarkt hebben ondermijnt dat ook het zelfvertrouwen. En dat is natuurlijk helemaal rampzalig als je voor het eerst gaat solliciteren.

De SP denkt dan ook dat deze discriminatie op verschillende manieren moet worden aangepakt:

• Alle middelgrote en grote bedrijven in Rotterdam moeten doorgelicht worden op hun mate van diversiteit; na dat doorlichten kan de gemeente die bedrijven die verhoudingsgewijs te weinig allochtonen in dienst hebben helpen met een betere aanpak om de achterstand in te halen
  • Geen overheidsopdrachten meer gunnen aan bedrijven die discrimineren of waarbij in elk geval kan worden vastgesteld dat het bedrijf geen afspiegeling is van de Rotterdamse samenleving
  • Sollicitanten weerbaar maken. We hebben in Rotterdam vele projecten om mensen die moeilijk aan de bak komen aan het werk te helpen. Zorg er voor dat we al op de scholen, maar ook bij het CWI, sollicitatietrainingen aanbieden aan jongeren die daar behoefte aan hebben. Dit zal zorgen voor een betere voorbereiding maar ook voor het zo broodnodige gevoel van eigenwaarde dat iedereen die solliciteert nodig heeft.
  • En de gemeente Rotterdam moet natuurlijk zelf zorgen voor genoeg diversiteit en dan niet alleen in de laagste loonschalen.

Er is een lange weg te gaan voordat iedereen gelijke kansen op de arbeidsmarkt heeft. Het gaat hier om de toekomstverwachtingen van onze jongeren. En daarmee om de toekomst van Rotterdam. Daarom moet discriminatie van nu af aan echt goed aangepakt worden.

Doorbraak bestrijding discriminatie aan de deur