h

Buurten bij binnenschippers

2 augustus 2009

Buurten bij binnenschippers

Zaterdag 1 augustus zijn enkele leden van de SP Rotterdam wezen buurten bij schippers in de Maashaven. Dit om de enquête van SP-Tweede Kamerlid Emile Roemer onder de aandacht van de schippers te brengen. De SP wil met de enquête een goed beeld krijgen van wat de invloed is van de crisis en de gevolgen daarvan op de toekomst van de binnenvaart en alle mensen die daar hun brood mee verdienen.

in gesprek met binnenvaartschippers

Op deze zonnige zaterdagmorgen lag de Maashaven opmerkelijk vol schepen. Een aantal lag - zo bleek later - zelfs helemaal stil, sommige worden (tijdelijk) als woonboot gebruikt. De schippers die we spraken in Rotterdam waren duidelijk: de crisis heeft zeer negatieve gevolgen. De vraag is enorm afgenomen en de tarieven zijn gekelderd. "Je vaart voor voor een prijs die 50 tot 80 procent lager is dan voorheen. Nauwelijks genoeg om de olie te betalen. Er is hier al een enorme lijst van schippers die de olie niet meer kunnen betalen. Ik sprak er laatst een die al een schuld van 100.000 euro had. In september zouden er veel schepen over de kop gaan," vertelt een van de schippers.

"Bij de bevrachters blijft veel geld hangen. Zij verdienen goed en zijn het onderling eens. Onder de schippers is helaas geen eenheid en men duikt onder elkaars prijzen. Dat terwijl vorig jaar eindelijk, zoveel jaar na de liberalisering (afschaffing van de beurs) een normaal tarief was bereikt."
De schippers waarmee werd gesproken konden zich goed vinden in een voorstel voor (tijdelijke) invoering van een bodemprijs. Er moet dan wel een waterdicht controlesysteem komen. Over een (tijdelijk) systeem van poolvorming zijn deze schippers minder enthousiast. Grote kans dat ze dan moeten inleveren voor de nieuwbouwschepen.

in gesprek met binnenvaartschippers

"Wij feliciteren"
De schippers gruwen van de nieuwbouw. Er is de laatste jaren veel te makkelijk crediet gegeven voor grote dure schepen. "Je kunt geen schipperskrant openslaan of je stuit op advertenties 'wij feliciteren'... weer een grote nieuwbouwtonner. Ik lees de krant daarom niet meer," aldus een schippersvrouw. "Die nieuwbouw zouden ze moeten slopen, de kwaliteit van deze schepen is vaak heel slecht," zegt een jonge strijdbare schipper. "Het toezicht hierop is ook al geprivatiseerd. Al zonder de crisis zorgen al deze nieuwe schepen voor een veel te groot aanbod. In de crisis gaan deze schepen ook nog eens met veel te weinig vracht varen en halen zo het brood uit de mond van de kleinere schepen." Het voorstel om nieuwe schepen tijdelijk 'op te leggen' (aan wal te laten liggen), valt in goede aarde bij deze schippers.

Schip is pensioen
Voor veel schippers is hun boot het geld voor hun oude dag. "Je schip verkopen is geen optie. Er is geen enkele bank meer die een koper krediet geeft," zegt een oudere schippersvrouw die best eerder wil stoppen. De sloopregeling is afgeschaft. "Er is nauwelijks gesloopt en alleen maar gebouwd. Van ons premiegeld," aldus een van de schippers. Vervroegde pensioenen uit de fondsen voor de sloopregeling betalen, vinden deze schippers een goed idee.

De schippers zijn nog eens aangemoedigd de enquête van de SP in te vullen en de flyers met link te verspreiden onder collega's. Ook de baas van het schippers café aan de Maashaven kende de problemen van de schippers en heeft in zijn zaak een stapel SP-flyers neergelegd. Rotterdamse SP'ers zijn van plan nog eens te gaan buurten bij schippers. Wie mee wil kan contact opnemen met Ineke Palm (ipalm@sp.nl).

U bent hier