SP start actie 'Retour afzender'

10 mei 2009

SP start actie 'Retour afzender'

Gisteren gaf Jessica van Ruitenburg het startsein voor de Rotterdamse actie 'Retour afzender': wat stuurt u terug naar Brussel? Van Ruitenburg, nummer 6 op de lijst, voor de verkiezingen van het Europarlement nam als eerste de enquête af bij een voorbijganger op de markt.

Opvallend is dat veel mensen verbaasd staan over het feit dat Brussel zich met zo veel zaken bemoeit. Op de kaart met mini-enquête staan thema's als milieu en klimaat, terrorismebestrijding, energiemarkt en haven. Maar ook zaken als post, openbaar vervoer, gezondheidszorg, onderwijs en arbeidsvoorwaarden. Verder is er ruimte voor de mensen om bij eigen thema's aan te geven of Brusselse regelzucht gewenst is.Van Ruitenburg: "Ik sprak een mevrouw die vrijwilligerswerk doet bij een speeltuin. Plots zou deze niet meer aan de veiligheidseisen van Brussel voldoen en moeten sluiten, terwijl er al jaren gespeeld wordt zonder ongelukken."

Veel mensen bleven even staan om de vragenlijst in te vullen. Zonder uitzondering is ook iedereen wel van mening dat samenwerking tussen landen prima is. De trein moet tenslotte de grens over en de post over heel de wereld bezorgd. SP-afdelingsvoorzitter Ineke Palm, ook aanwezig onder de enquêteurs: "Maar als je dan vertelt dat Brussel wil dat de posterijen en de openbaar-vervoersbedrijven dat doen door met elkaar te concurreren dan snappen mensen prima dat dat eigenlijk altijd ten koste gaat van de werknemers en de klanten. Deze actie is een prima manier om te laten zien dat Brussel er is voor de bedrijven en niet voor de gewone bevolking."

SP-campagne: Rotterdam wil minder Brussel